Enligt Ulric Långberg, samhällspolitisk chef vid Sveriges åkeriföretag, har bränslepriserna ökat 40 procent på ett år.

ANNONS

Ulric Långberg, samhällspolitisk chef vid branschorganisationen Sveriges åkeriföretag, intervjuas i Di-TV om de skenande priserna på i första hand diesel.

För åkeriföretagen utgör bränslepriserna en ”enorm utmaning”, säger han och förklarar att transportpriserna kan öka med 15 och kanske så mycket som 20 procent, beroende på hur mycket bränsle transporten kräver.

”Det är historiska ökningar”, säger han.

Stora transportköpare betalar redan miljoner varje månad och tvingas nu göra påslag med 15-20 procent.

Skatt på skatt på dieseln

Bakgrunden till de extremt höga priserna på diesel och även bensin är kraven på att fossildrivna fordon ska bli mer miljövänliga genom att biodrivmedel blandas i drivmedlen enligt lagen om så kallad reduktionsplikt.

Det blir ”skatt på skatt” på dieseln och åkeriföretagen måste ta ut de ökade kostnaderna någonstans.

”Naturligtvis hamnar det hos dig och mig som konsumenter till slut”, säger Ulric Långberg i Di-TV och konstaterar att transportpriserna drar i väg i Sverige jämfört med våra grannländer.

ANNONS
ANNONS

Utländska transportfordon, där lastbilarna fyller tanken till mycket lägre priser, exempelvis i Polen, får stora konkurrensfördelar i Sverige gentemot den inhemska transportnäringen.

I och med att kostnadsläget är gynnsammare blir det enklare för utländska aktörer att sälja transporter i Sverige, konstaterar åkeriföretagens samhällspolitiske chef.

Läs mer: Planen: Så ska dieseln höjas till 30 kr / liter [Dagens PS]