En klassisk Mercedes SL Pagoda på el låter kanske för bra för att vara sant. Icke, Everrati presenterar nu en helt elektrifierad Mercedes-Benz med en räckvidd på lite drygt 25 mil.

ANNONS

Den brittiska konverteringsfirman Everrati har specialiserat sig på att elektrifiera klassiska bilar. Efter att ha tagit sig an flera Porsche och en Land Rover IIA har turen kommit till Mercedes SL Pagoda.

Den som rynkar på näsan åt en sådan här klassiker på el behöver inte oroa sig, det går utmärkt att återställa konverteringen om elen inte faller dig i smaken.

Pagoda
En helt elektrifierad Pagoda SL Mercedes (Foto: Everreti)

Modellen som modelejon och filmstjärnor trånar efter

SL generation W113 fick många att tråna mellan åren 1963 och 1971, och attraktionskraften har knappast minskat. Paul Bracq stilistiska mästerverk,  Mercedes-Benz W113 SL med Pagoda-tak, är helt klart fortfarande en av de snyggaste, stiligaste och eleganta bilarna som någonsin designats.

Glamouren den utstrålar går helt enkelt inte ur tiden. En gång favorit hos stjärnor som Charlton Heston och John Lennon fortsätter Pagoda att vara den perfekta accessoaren för den som trånar efter stil och glamour utan att tumma på prestanda. Klassikern sprider stjärnglans och höjer glamourfaktorn än i dag. Både supermodellen Kate Moss och popstjärnarn Harry Styles är lyckliga ägare till var sitt exemplar.

Bryta ned och bygga upp

Pagoda
Ingenting i den konverterade Pagodans utseende avslöjar att det detta är en Mercedes SL anno ca 1968 (Foto: Everrati).

Bryta ned för att bygga upp, en term för träning eller psykisk hälsa kanske du tänker. Men den går även att applicera på Everratis konverteringsprocess.

Tillsammans med Hilton & Moss har man helt enkelt ”strippat” Pagodan för att sedan återställa den, men nu med ett batteripaket om 57 kWh. Enligt Everrati en ”avancerad batterihantering och temperaturkontroll”.

Klädsel, inredning, växellåda, ja allt ser ut precis som förr. Det finns ingenting den konverterade Pagodans utseende som avslöjar att det här är en Merceds SL anno ca1968.

ANNONS
ANNONS
Mercedes
Inga detaljer är för små när Everrati och Hilton & Moss återställer den strippade Pagodan (Foto: Everrati).
Mercees
Batteripaketet om 57 kWh har Enligt Evverrati en ”avancerad batterihantering och temperaturkontroll”(Foto: Everrati).

 

Mercedes SL Pagoda har alltid betingat ett högt pris och den nya elektrifierade modellen är inget undantag. 295 000 tusen pund, eller drygt 3,7 miljoner kronor får du räkna med för den billigaste modellen. Å andra sidan, den går ju alltid att återställa konverteringen.

Läs historien om Pagoda här [Dagens PS]