Dagens PS

EU kväver motorljudet – Mercedes tvingas skrota ikoner

Är detta slutet på en era? Mercedes slutar tillverka bilar som låter för mycket. (Foto: Mercedes och Canva)
Är detta slutet på en era? Mercedes slutar tillverka bilar som låter för mycket. (Foto: Mercedes och Canva)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 19 nov. 2025Publicerad: 19 nov. 2025

EU:s skärpta bullerkrav ritar om bilkartan och tvingar flera välkända modeller att lämna scenen långt tidigare än väntat.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Det talas ofta om luftkvalitet, utsläpp och energimärkningar, men själva ljudet – det där mullret från motorer som en gång var vardagens ljudmatta – kliver nu fram som en egen spelare i Europas regelverk.

Från och med juli 2026 införs nästa och sista fas i EU:s bullerbegränsningar, och det innebär att flera bilmodeller i praktiken inte längre klarar de nya gränsvärdena.

Bakgrunden ligger i regelverket UN R51.03 från FN:s ekonomiska kommission för Europa, som EU löpande anpassar sig till.

Syftet är tydligt: minska de hälsorisker som långvarigt trafikljud innebär.

Hälften av EU:s invånare uppges leva med ljudnivåer över 55 decibel, något som bedöms bidra till tiotusentals fall av hjärt- och kärlsjukdomar samt omfattande sömnproblem varje år.

Det är, kort sagt, inte längre bara ett tekniskt problem. Det är en folkhälsofråga.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

När regler möter tradition – och vissa modeller får tacka för sig

Även om det gamla motorljudet ofta väcker känslor, särskilt bland entusiaster som uppskattar ett mekaniskt uttryck, är det just den akustiska profilen som nu ställer till det för flera tillverkare.

ANNONS

Internt material från Mercedes visar att flera modeller i AMG-familjen fasas ut redan våren 2026.

Bland de modeller som enligt dokumenten inte klarar kommande nivåer finns C 43 4Matic, GLC 43 4Matic och GLA 35 4Matic. Produktionen upphör i februari samma år.

Även de starkare C63 SE Performance och GLC63 SE Performance får rulla vidare bara till maj innan de tystnar i sin nuvarande form.

Ironiskt nog är ingen av dessa modeller utrustade med de stora V8-motorer som en nostalgiskt lagd bilskribent kanske spontant skulle tänka sig när ordet ”högt ljud” nämns. Här är det fyrcylindriga drivlinor som inte klarar kraven.

Hur andra tillverkare påverkas återstår att se, men Mercedes-AMG är långt ifrån ensamma om att befinna sig i gränslandet mellan ljudkrav och kundernas förväntningar.

Stellantis till EU: Ändra 2035-reglerna eller riskera investeringarna

Stellantis varnar EU: ändra förbudet mot nya bensin- och dieselbilar från 2035 – annars fryser koncernen framtida investeringar i Europa. Det är ingen

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Ola Skogö - Modulärt byggande för flexibla samhällen
Spela klippet
PS Partner

Därför växer modulärt byggande i Sverige

10 nov. 2025

Buller, decibel och verklighet – vad betyder allt detta?

För att förstå vad som sker kan det vara klokt att se på hur ljud upplevs i vardagen. Ett normalt samtal ligger runt 60 decibel, en dammsugare runt 70 decibel och tät trafik runt 80 decibel. De nya reglerna syftar till att sänka maximalt tillåtet ljud från passerande fordon i flera steg, och 2026 års nivå innebär den mest omfattande skärpningen hittills.

Det är ingen slump att mycket av det juridiska materialet fokuserar på mätmetodik, temperaturer, däckljud och körsituationer. Det handlar om att återskapa ett typiskt stadsljud och bedöma hur mycket av det som faktiskt kommer från bilen och inte från omgivningen.

ANNONS

I grunden är ambitionen att staden ska låta mer som den gjorde innan biltrafiken fick dominera ljudbilden.

Chery försökte klättra 999 steg – kom kanske fem

En eldriven suv skulle visa sin styrka i Kina – men slutade istället med att glida bakåt och riva ett räcke, till stor förvåning för alla inblandade. Det

Framtiden: Tystare vägar, men också en ny identitet för bilindustrin

För en bransch som ofta byggt sitt uttryck på kraft, ljud och identitet blir den nya eran mer lågmäld. Tystnad blir inte längre en bieffekt av elektrifiering – den blir en del av regelboken.

Mercedes-AMG antyder dock att en omfattande produktförnyelse är på väg, där märkets traditionella värden ska leva kvar i nya tekniska format. Det kan tolkas som en fortsättning på en epok där ljudet inte längre är huvudperson, men där karaktären ändå ska kunna kännas igen.

När sommaren 2026 närmar sig står en sak klar: Europas vägar kommer att förändras. Kanske blir de lugnare. Kanske mindre dramatiska. Men förändringen är ofrånkomlig – och ljudet av den är redan på väg.

Toyoda dök upp i MAGA-keps – japanerna tappade hakan

Akio Toyoda dök upp på Fuji Speedway i full amerikautstyrsel och skapade en scen som fick många att undra vad som egentligen pågick. Akio Toyoda dök upp

Missa inte:

Tullavgiften slopas på dina småpaket – beslut i EU. News 55

ANNONS

Experterna: Så maximerar du vinsten vid bilförsäljning. E55

ChatGPT fälld i Tyskland – måste betala ersättning. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS