Dagens PS

Patentet som förändrade världen

Benz Patent
Det är en upplevelse att åka ett exemplar världens första bilmodell. Det går inte fort men det går framåt av sig självt. Och det var just det som var grejen med patentet. (Foto: Top Gear)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 30 jan. 2024Publicerad: 30 jan. 2024

När det tyska patentverket godkände Karl Benz ansökan på en “Motorwagen” skrevs det modern nutidshistoria.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det var ett patent bland många andra. Dock ett ganska så omfattande sådant som den tyske ingenjören Karl Benz lämnat in.

Hela konstruktionen var väl annorlunda i sig.

Att sätta en motor i en trehjulig vagn och få den att röra sig framåt – utan häst. Det mest intressanta var dock själva motorn.

patent
Undrar om tjänstemännen hade en aning om vad deras OK-stämpel på Karl Benz patentansökan skulle innebära? (Foto: Daimler-Benz arkiv)

Karl Benz hade inte bara tagit ett steg bort från hästen. Även den så besjungna ångmaskinen hade lämnats därhän.

Som en hästvagn

Det nya fordonet, som kort och gott kallades Motorwagen i ansökan, var byggd för en passagerare tillsammans med föraren. Likheten med en hästvagn var slående – dock med skillnaden att den bara hade ett hjul fram.

Under förarsitsen satt Benz egentillverkade fyrtaktsmotor. En liten encylindrig pjäs på 2/3-hästkraft som räckte att driva den lilla vagnen framåt.

ANNONS
Benz
Eftersom motorstyrkan var synnerligen ringa, var en passagerare nära på en nödvändighet att ha med sig på turen för att den skulle kunna genomföras lyckligt. (Foto: Daimler-Benz arkiv)

Den 29 januari 1886, godkändes slutligen Benz patentansökan av myndigheterna och världens första automobil var sålunda officiellt tillverkad.

ANNONS

Senaste nytt

Gick av sig själv

Den första bilen var emellertid inte någon racerbil.

Motorns kraft räckte till att driva den framåt. Vid minsta uppförsbacke blev det dock för tungt för ekipaget.

Därför behövde Benz alltid ha en passagerare med sig som kunde skjuta på när det behövdes.

Benz
1925 klev den då 81-årige Karl Benz åter upp på bocken på sin första bil. Tänk om han vetat då, den där dagen 1886, vad hans uppfinning skulle innebära för världen. (Foto: Daimler AG)

Automobilen fick dock mycket uppmärksamhet.

ANNONS

När så Benz konstruerat en större motor året därpå, sålde han sitt förstlingsverk till fransmannen Emil Roger, som blev så förtjust över vagnens finesser att han kom att köpa allt som Benz kunde bygga.

1888 ställdes en Benz ut på en utställning i München. Det som därefter hände är i dag hyllad industrihistoria.

Läs också:

Mer om världens första bil

Köpläge – Max Kumpels Mercedes 540 K

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS