Saabs sista år bestod i hög grad av amerikanska bilar som fått sig en svensk sminkning. En av dessa hade V8 och blev således den enda Saaben med V8.
Enda Saaben med V8: Kom från Corvette
![Saab 9-7X](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2023%2F07%2FSaab-9-7X-4.jpg&w=1200&q=75)
![Marcus Berggren](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2023%2F04%2Fomslag-1-300x300.jpg&w=1200&q=75)
Mest läst i kategorin
![](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCompricer.png&w=1200&q=75)
Det svenska märket tillverkade fem prototyper av en V8-motor på 80- och 90-talet men motorerna nådde aldrig produktion.
Mellan 2005 och 2008 kunde man emellertid få 9-7X med en V8 från amerikanska GM.
Det blev första och sista gången märket från Trollhättan erbjud en modell med en V8-motor under huven.
![Saab 9-7X](https://dagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/uploads/2023/07/Saab-9-7X-6.jpg)
9-7X såldes aldrig officiellt på den svenska marknaden. (Foto: Saab)
Amerikan med svenska kläder
Saab 9-7X byggdes på GM:s bottenplatta GMT-360, något den har gemensamt med bilar som Buick Rainier, Chevrolet Trailblazer, Oldsmobile Bravada, och Isuzu Ascender.
Den såldes aldrig officiellt i Sverige, utan gick i stället via diverse importfirmor samt av Svenska Bil AB, dåtidens största återförsäljare av det svenska märket.
![Saab 9-7X](https://dagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/uploads/2023/07/Saab-9-7X-5.jpg)
Interiören var bestämt amerikansk. (Foto: Saab)
Senaste nytt
Samma motor som i Corvette
Under huven kunde man få antingen en sexa eller en åtta, där den mest spännande motorn var en 6-liters V8 som erbjöds i Aero-varianten av 9-7X och hade 390 hästkrafter.
Det var samma motor som man fann i dåtidens Corvette.
En annan V8-motor som erbjöds var en variant på 5,3 liter på 300 hästkrafter
Kraften gick ner till backen via en fyrstegad automatlåda.
![Saab 9-7X](https://dagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/uploads/2023/07/Saab-9-7X-1.jpg)
Toppmodellen stavades Aero och hade en 6-liters V8 som kom från Corvette. (Foto: Saab)
Saab som tillverkades i USA
9-7X tillverkades i Dayton, Ohio och totalt 20 417 bilar rullade av bandet innan modellen lades ned.
Det kryllar inte av 9-7X på den svenska marknaden, särskilt inte med den ovannämnda Corvette-motorn.
Ingen populär pjäs
I Sverige finns det i skrivande stund två 9-7X till salu, båda med 4,2-liters raka sexan man kunde få.
Vill man i stället ha en 9-7X med V8 får man röra sig ner mot kontinenten.
När det gäller 6-liters V8:an tillverkades det bara 554 exemplar av den, motsvarande 2,7 procent av det totala beståndet – det rörde sig alltså inte om någon kioskvältare.
![Saab 9-7X](https://dagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/uploads/2023/07/Saab-9-7X-2.jpg)
Saab 9-7X tillverkades bara mellan 2005 och 2008. (Foto: Saab)
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och motor? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst
Läs även: Till salu: Den ovanligaste Saaben någonsin
Läs även: Saab 9-5 Hirsch: Raketen från Schweiz
Läs även: Till salu: Helt ny Saab 9-3 SportCombi
![Marcus Berggren](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2023%2F04%2Fomslag-1-300x300.jpg&w=1200&q=75)
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
![Marcus Berggren](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2023%2F04%2Fomslag-1-300x300.jpg&w=1200&q=75)
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
![](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCompricer.png&w=1200&q=75)
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.