Elpriset slår rekord  – och gör det chockdyrt att ladda elbilen hemma.
Laddar du när det är som dyrast är vissa elbilar just nu dyrare att köra än en bensin- eller dieselbil.

ANNONS

Elpriset slår alla tidigare rekord och det har aldrig varit dyrare att ha rörligt elpris. När det var som dyrast i går kväll kostade en kilowattimme 4,34 kronor i Stockholm på den nordiska elbörsen Nordpool.

Till det ska läggas elbolagens påslag, skatter och moms. Det innebär att du kan få betala omkring sex kronor för en kilowatt om du har rörligt elpris per timme när allt är inräknat. Till det ska läggas fasta elavgifter som inte påverkas av din förbrukning.

Ingen billig laddning just nu

Den som har en elbil har vant sig vid att kunna ladda billigt hemma. Det brukar vara betydligt billigare att köra på el än på bensin och diesel. Men laddar du när det är som dyrast är de större och mest energislukande elbilarna just nu dyrare än en bil med förbränningsmotor.

500 kr för full laddning i värsta fall

Att ladda batteriet fullt kan kosta över 500 kronor när priset är som högst. I ett normalläge brukar det kosta omkring 100 kronor. Dessutom drar elbilen betydligt mer energi när det är minusgrader ute.

Dels går det åt mycket energi för att värma kupén, dels vill drivlinan ha mer ström när det är kall väderlek. Dessutom brukar det vanligen gå åt 10 procent mer elektricitet för att ladda än vad batteriet laddar upp med.

ANNONS
ANNONS

Upp till 20 kr per mil för el

En större elbil drar ofta över tre kWh per mil vid landsvägskörning på vintern. Startar du elbilen när det är kallt och endast kör en kort sträcka blir förbrukningen ännu högre. Det innebär att elen till elbilen kan kosta närmare 20 kronor per milen om du laddar när det är som dyrast. Den som har elbil gör klokt i att ladda när spotpriset på el är som lägst, men även under lågpristid har elen närmat sig fyra kronor per kilowattimme inklusive skatt det senaste dygnet.

Trots att bensin och diesel är rekorddyra och kostar 17,79 respektive 19,62 kronor per litern kan bilar med förbränningsmotor just nu vara billigare än elbilar att köra. En Volvo XC40 drar omkring 0,75 liter per mil verklig förbrukning. Det ger en milkostnad på 13 kronor, medan den elektriska XC40 ofta drar över tre kilowattimmar per mil. Med de extrema elpriser just nu är det inte givet att elbilen är billigast att köra.

Volvo XC40 Recharge P8 AWD.
Den elektriska Volvo XC40 kan vara dyrare att köra än en bensindriven när elpriset slår rekord. Foto: Volvo Cars