Elbilarna har sedan sin återkomst på vägarna tagit enorma kliv framåt. Från att ha varit ett udda inslag är de nu en allt vanligare syn.
Elbilsbubblan: Vilka elbilar blir kommande samlarfynd?


Mest läst i kategorin
Men vilka av dagens elektriska underverk kommer att bli morgondagens hett eftertraktade samlarobjekt, bilar som väcker habegär och nostalgi om tjugo år?
Redan idag finns det en nischad marknad för historiska elbilar. Samlaren Jay Leno äger till exempel en uppgraderad Baker Electric från 1909. Men den bredare marknaden för moderna elbilar har ännu inte exploderat bland samlare.
Frågan är om nästa generations elektriska fordon kommer att förändra detta.
Teslas pionjärer kan skriva historia
Den allra första Tesla Roadster 2.5, bilen som gav startskottet för Elon Musks imperium, har potential att bli en framtida klassiker. Trots sina brister, som begränsad räckvidd och tveksam byggkvalitet, var den banbrytande. Utan Roadster hade vi kanske aldrig fått se Model S, och hela Tesla-eran hade kunnat se annorlunda ut.
Den var inte perfekt, men den förändrade spelreglerna.

När vi talar om Tesla får vi inte heller glömma Model S, som fullständigt krossade alla fördomar om vad en elbil kunde vara. Sedan har vi Model Y, Teslas bästsäljare, som utan tvekan har spelat en stor roll i den globala spridningen av elbilar.

Och sist men inte minst Cybertruck. Oavsett vad man tycker om dess design är den omöjlig att ignorera i en annars ganska homogen bilmarknad.

Senaste nytt
Andra utmanare i racet mot samlarstatus
Det handlar naturligtvis inte bara om Tesla. Nissan Leaf förtjänar ett omnämnande som en av de mest inflytelserika elbilarna, särskilt för dem som sökte ett prisvärt alternativ.

Rivian R1T var den första helt elektriska pickupen, ett viktigt steg i elektrifieringen av transportsektorn. Och den första generationen Porsche Taycan signalerade tydligt att även etablerade lyxbilstillverkare var beredda att i viss mån överge förbränningsmotorn.

Om vi skulle välja en kandidat tror vi starkt på Hyundai Ioniq 5 N. Den har potential att bli ihågkommen som den första elbilen som på ett meningsfullt sätt kombinerade körglädje med prestanda i superbilsklass – och detta till ett pris som den breda allmänheten faktiskt kan betala. Historiskt sett är det sällsynt att dessa två faktorer sammanfaller i en överkomlig elbil. Det är just det som gör Ioniq 5 N så speciell.

En ny generation blickar framåt
Även om vissa traditionalister rynkar på näsan åt tanken på att elbilar någonsin skulle bli samlarobjekt, får vi inte glömma att en ny generation är på frammarsch. Denna generation har vuxit upp med elbilar som en naturlig del av vardagen och bär inte på samma fördomar. Deras syn på bilar och vad som är åtråvärt kan komma att skilja sig markant från tidigare generationers.
Tiden får utvisa vilka av dagens tystlåtna revolutionärer som kommer att bli morgondagens eftertraktade ikoner.

Slate: Bygg din egen elbil för under 200 000 kr
Bilmärket Slate Auto lovar att du kan modifiera din elbil precis hur du vill. Du får också foliera den och ge den ett namn. En ny amerikansk uppstickare
Läs också:
Ny app: Betalar dig för att anmäla felparkerade bilar. News 55
Seniorernas dom: Därför ratar de privatleasing. E55
Rysslands motståndskraft kan vara slut – tillväxten nära noll. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.