Expert tror att prisnivåerna jämnas ut inom en mycket snar framtid.

ANNONS

”Som det ser ut just nu känns det som att vi kommer att se en utjämning väldigt snart. Vi kommer säkert att ha ett likvärdigt pris mellan elbil och dieselbil inom två till tre år”, säger Sofia Forsling, ansvarig för partnerskap på bilmarknadsplatsen Wayke, till Dagens Industri.

Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Motormännen, är inte lika övertygad. Däremot menar han utvecklingen åt det hållet skulle gå snabbare om bilindustrin var mer lyhörd.

”En fråga som man behöver ställa är om biltillverkarna har lyssnat på vad konsumenterna vill ha. Man ifrågasätter sällan behovet av stora batterier med lång räckvidd. Majoriteten av bilanvändningen är att ta sig fram bara några kilometer åt gången och att själv kunna välja batteriets storlek skulle göra att fler skulle ha råd med att investera i en”, säger han till tidningen, som konstaterar att de höga priserna på elbilar i dag avskräcker många från köp.

”Hos Volkswagens modell Polo, som finns med både el- och dieseldrift, skiljer sig priset med nära 123.000 kronor”, konstaterar Di och uppger att antalet elbilar ändå ökat i Sverige från 550 år 2012 till över 14.000 elbilar i dagsläget.

ANNONS
ANNONS

Mattias Bergman, vd på Bil Sweden, håller med om att priset på elbilar är högt men förklarar att elbilen samtidigt både har lägre skatt och är billigare att serva än en dieselbil, plus att drivmedelskostnaderna per automat är betydligt lägre.