Inom kort visar Volvo Cars upp årets största nyhet.
Nya kupésuven C40 kommer först som sportig elbil med 204 eller 408 hk.
Här är allt vi vet i dag om Volvos nya hemliga modell.

Volvo har rivstartat 2021. Medan många andra bilmärken har minskar sin försäljning ökar Volvo kraftigt. Året har inletts med det bästa januari någonsin med en ökning med en global ökning på 30 procent, där Kina var lokomotivet med en uppgång på 91 procent.

Enligt olika spekulationer kommer Volvo C40 att likna systermärket Lynk&Co:s modell 5. Foto: Lynk&Co

– Om vi undviker stora överraskningar och saker fortsätter att utvecklas som de har gjort hittills, borde vi kunna ha ett rekordår 2021, säger Håkan Samuelsson till Autonews.

Nu laddar Volvo om för att lägga i en ännu högre växel och höja andelen elbilar. Redan 2025 ska varannan Volvo som säljs vara helt elektrisk. Den 2 mars, eller kanske ännu tidigare, visar Volvo Cars upp årets största modellnyhet: Den helt elektriska Volvo C40. På grund av coronapandemin blir premiärvisningen av bilen helt digital.

Volvos vd Håkan Samuelsson lovar att nya kupésuven ”blir en mycket snygg bil”. Foto: Volvo Cars

Här är allt vi vet om Volvos nya hemliga modell:

Namnet:
Det har spekulerats länge om vad Volvos nya modell ska heta, men enligt vad vi erfar blir namnet C40 Recharge, för att hylla tidigare kupémodeller från Volvo som C30 och C70.

ANNONS
ANNONS

Designen:
Till skillnad från många andra bilmärken har Volvo lyckats hålla bilens slutgiltiga form hemlig.  Bilen kommer att likna suven XC40, men blir betydligt smäckrare. Taklinjen blir lika sluttande som på en kupé och C40 sägs likna Lynk&Co 05 som bygger på samma plattform. Volvo har tagit designen flera steg vidare från konceptet 40.2 som nu används av Polestar 2. På skissen ovan kan du se hur bilen skulle kunna se ut.
– Jag lovar dig att det kommer att bli en mycket snygg bil, har Volvos VD Håkan Samuelsson sagt.

C40 kommer att byggas i Gent i Belgien där Volvo nu tredubblar kapaciteten för att bygga elbilar. Foto: Volvo Cars

Motorerna:
C40 blir till att börja med en helt elektrisk modell, kanske kommer det en laddhybrid senare. Bilen får samma grunddrivlina som används i Volvo XC40 Recharge och Polestar 2. Det innebär dubbla elmotorer på 408 hk, men en bakhjulsdriven variant med 204 hk kommer också att presenteras.

Räckvidden:
Volvos första elbil XC40 har en räckvidd på måttliga 400 km, i verkligheten är det mindre än så. C40 har en mer strömlinjeformad kaross, och räckvidden ligger på omkring 470 km med fullt laddat batteri. Bilen får samma batteri på 78 kWh som XC40. Med endast bakhjulsdrift kommer bilens räckvidd att bli omkring 500 km.

Priserna:
Volvo XC40 har varit mycket dyr som elbil, hela 699 000 kronor i grundpris. C40 blir inte någon billig bil, men versioner med mindre utrustning för omkring 600 000 kr väntas dyka upp. Den bakhjulsdrivna versionen blir billigare, drygt 500 000 kr i grundpris före miljöbilsbonusen.