Dagens PS

Teslas nya suv försenas i Sverige

Teslas nya Model Y måste slå i igenom om aktien ska hålla sig lika stark framöver. (Foto: Tesla)
Tesla tar storslam och har tre av fyra modeller i toppen av undersökningen. Bild: Tesla
Maths Nilsson
Maths Nilsson
Uppdaterad: 04 okt. 2022Publicerad: 03 feb. 2021

Trots enorma framsteg för Teslas fabrik i Berlin och miljardbidrag från EU – svenska köpare tvingas vänta längre på nya Model Y. Suven väntas nå de första köparna i Europa först efter sommaren.

Världens rikaste man och världens högst värderade företag kan se fram emot 10 miljarder kronor i stöd från skattebetalarna. Teslas nya batterifabrik utanför Berlin fixar ett bidragsregn över Elon Musk.
Miljardbidragen kommer både från EU och tyska staten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Elon Musk visar nu upp på twitter hur snabbt Teslas nya gigafactory i Berlin har tagit form. Platsen som för bara några månader sedan var ett kalhygge börjar se ut som en färdig fabrik.

Den jättelika fabriken ska kunna producera 500 000 bilar om året, men från början är målet 150 000 bilar per år. Fabriken ska både producera bilar och batterier.

I Tyskland har en debatt blossat upp om bidragen som Tesla får för den tyska fabriken. Världens högst värderade biltillverkare och världens rikaste man, Elon Musk, kan se fram emot 10 miljarder kronor i stöd från EU och tyska skattebetalare, uppger Business Insider.

Tesla får del av EU:s nya enorma stödplan för batteritillverkning inom EU. Totalt ska EU fördela 29 miljarder kronor i stödpengar till batteriproduktion för att minska beroendet av import av batterier från Kina.

Senareläggs ett halvår

Men trots miljardbidragen och fabrikens framsteg ser det ut som att svenska köpare får vänta längre än planerat på Model Y. Tesla har nu ändrat tidsplanen på hemsidan för byggandet av bilarna som ska till Sverige. Tidigare stod det att produktion förväntas inledas ”i början av 2021”. Nu är beskedet ändrat till att det ska ske ”i mitten av 2021”.

Europeiska köpare får således inga Model Y-bilar byggda i USA eller Kina. De bilar som byggs i Europa har helt ny teknik med ett modernare batteri och en bottenplatta där batteriet är en bärande del tillsammans med ett bakparti som är gjutet i ett stycke.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS