Tesla missade i natt sitt vinstmål med 29 procent.
Aktien sjönk med 5 procent efter börsens stängning.
Investerarna kan trösta sig med att lyxmodellerna S och X görs om och får en ”galen” flygplansratt.

Tesla kom i natt med sin kvartalsrapport efter att börsen hade stängt. Och det blev en mindre kalldusch för marknaden. Visst blev det vinst, men betydligt lägre än vad investerarna och analytikerna hade förväntat sig.

Nettovinsten för sista kvartalet 2020 stannade på 2,2 miljarder kronor. Det var 29 procent lägre än analytikernas genomsnittliga estimat. Vinsten räddas av att Tesla sålt utsläppsrätter för 3,3 miljarder kronor till andra biltillverkare under kvartalet. Omsättningen blev aningen bättre än förväntat, 89 miljarder kronor var tre procent högre än väntat. Företagets genomsnittliga pris per bil rasade med 11 procent.

Interiören i Model S och X är helt ny med den spektakulära ratten. Foto: Tesla

Det var sjätte kvartalet i rad som företaget visade vinst och det gör att Elon Musks femte nivå i bonusprogrammet utlöses, så han kan se fram emot en vinst på de nya optionerna på 58 miljarder kronor. Att aktien sjönk fem procent efter börsens stängning spelade ingen roll.

I investerarsamtal efter rapporten försvarade Elon Musk den höga värderingen med intäktspotentialen i Teslas självkörningssystem. Varje ny intäktskrona har en marginal på 100 procent. Han avslöjade också att systemet kan komma att säljas till andra biltillverkare.

Andra nyheter som kommunicerades var att Tesla  förväntar sig en årlig genomsnittlig leveranstillväxt på 50% framöver. Senare i år kommer Model Y att börja produceras i Berlin och Texas med företagets egna nya battericeller.

ANNONS
ANNONS
Även baksätespassagerarna får en skärm. Foto: Tesla

Men den stora nyheten var de uppdaterade Model  S och X med en helt ny interiör och uppseendeväckande flygplansratt som i amerikanska medier kallades ”galen”. Bilarna får också en ny drivlina och nya utrustningsnivåer, även pekskärmen görs om och blir liggande. Även baksätespassagerarna får en ny skärm. Där kan de njuta av en speldator med 10 teraflops processorkraft.

Model S och X behåller ett traditionellt instrumentkluster bakom ”ratten”. Foto: Tesla
Exteriört sett är skillnaden ganska liten, men framspoilern är helt ny. Foto: Tesla

 

Den annorlunda ratten ska ge bättre sikt över instrumentklustret. Foto: Tesla
Även suv:en Model X får små exteriöra förändringar, men interiören är desto nyare. Foto: Tesla