Tesla visar för första gången upp sin nya fabrik för 4680-batterier.
Produktionslinan Roadrunner i Berlin ska sänka kostnaden med 56 procent.
– Jag är ganska säker på att Berlin blir den största battericellanläggningen i världen, har Elon Musk sagt.

Förra veckan presenterade elbilsutmanaren NIO en ny bil som uppges få solid-state-batterier år 2022. Nu kontrar Tesla och visar upp den första filmen på produktionslinan Roadrunner som tillverkar de nya 4680-batterierna.

Tesla söker nu personal till de nya batterifabrikerna i Berlin och Texas och skickar ut en film på twitter. Där uppmanar de människor att söka de nya jobben. 4680-batteriet ska både sänka Teslas kostnader och öka räckvidden i bilarna.

ANNONS
ANNONS

Det nya batteriet ska göra det möjligt att tillverka en billig elbil som blir tillgänglig för alla och kostar under 225 000 kr.
– En av de saker som stör mig mest är att vi ännu inte har en riktigt prisvärd bil. Det är något vi kommer att göra i framtiden, sade Elon Musk, när Tesla hade sin batteridag i september.

54 procent mer räckvidd

Det nya 4680-batteriet innebär flera förbättringar som ger 54 procent längre räckvidd, 56 procent billigare pris per kWh och en minskning av kostnaderna för att ta fram batterifabriker. Namnet 4680 kommer sig av storleken: 46 mm i diameter och 80 mm höjd på battericellerna. Det kan ta upp till 2,5 år innan förändringarna slagit igenom helt i Teslas bilar.

Den nya tekniken som skapar billigare batterier handlar bland annat om en tjockare cellformfaktor som skapar fliklösa batterier och får ner vikten. Tesla har också förbättrat anoden och katoden på batterierna. Tesla kommer dessutom börja tillverka sina batterier själva i stället för att köpa från Panasonic och CATL i Kina.

Nu kan du jobba hos Tesla i Berlin

Videon som Tesla nu har delat visar den nya produktionslinan blir när den är i full aktion. Även om den knappast är installerad i fabrikerna i Berlin och Texas ännu, för de byggs för fullt. Tesla söker personal både inom konstruktion, tillverkning, material och automation.

För att uppnå övergången till hållbar energi måste vi producera billigare elfordon och energilagring samtidigt som vi bygger fabriker snabbare och med mycket mindre investeringar. Nyckeln till detta är produktion av terawatt-batterier och mycket billigare battericeller. På Tesla bygger vi bilar och fabriker från grunden. Nu gör vi detsamma för batterier. Jobba med oss för att lösa nästa generation av cellteknik, tillverkning, material, utrustning och driftsutmaningar framåt – allt i ett vertikalt integrerat team.

Så här ser Tesla Giga Berlin ut just nu. Senare i år ska de första bilarna byggas. Foto: Elon Musk/Twitter