Här är elbilsföretaget som säger sig ligga före Tesla i teknikkapplöpningen.
NIO visade i lördags upp nya lyxiga elbilen ET7 med en räckvidd på upp till 100 mil.
I slutet av nästa år kommer bilen med ett solid-state-batteri på 150 kWh.

Passande nog hade kinesiska elbilstillverkaren NIO en stor premiärdag den 9 januari. Där presenterades nya flaggskeppet NIO ET7 med batteriteknik som kan revolutionera elbilsvärlden.

NIO har haft en snabbare värdestegring än Tesla på börsen under 2020. Aktien klättrade häpnadsväckande 1200 procent. Företaget värderas till 760 miljarder kronor på New York-börsen, vilket är mer än hela Daimler. Under 2020 levererade NIO 43 000 bilar.

NIO ET7 ska komma till Europa i höst. Foto: NIO

Inte nog att nya modellen ET7 tycks se ganska bra ut och vara full med högteknologiska finesser. Den kommer också med ett banbrytande  batteri som får Tesla att verka gammalmodigt. Åtminstone om börsraketen NIO håller vad de lovar.

CATL gör batteriet

Det nya batteriet är av så kallad solid-state-typ och har en kapacitet på hela 150 kWh. Det ger den nya elbilen NIO ET7 en räckvidd på 100 mil. Enligt NIO ska kundleveranserna starta redan hösten 2022. Batteriet ska enligt uppgift tillverkas av CATL.

Solid-state-batterier är ett stort framsteg jämfört med dagens lithiumjon-batterier. De tros kunna revolutionera elbilsbranschen genom att de är lättare att tillverka, har högre energitäthet och väger mindre.

Interiören påminner inte så lite om Tesla. Foto: NIO

NIO:s nya bil är fyrhjulsdriven och har 643 hk och 850 Nm. Accelerationen är något sämre än Tesla, men 0-100 km/h på 3,9 sekunder lär räcka bra för de flesta.

Massage i alla säten

ET7 uppges vara en mycket bekväm bil för långresor – som ett andra vardagsrum. Det är tydligt att Tesla är förebilden. Bilen har smart luftfjädring, ventilation och massage som standard på alla säten. Dessutom finns ”osynliga” smarta luftventiler på både främre och bakre raden.

ANNONS
ANNONS
På taket sitter Lidar-sensorer. Foto: NIO

Även den autonoma tekniken uppges av NIO ligga i framkant. Bilen har elva 8MP-kameror, LiDAR-sensorer och Adam-dator. Den som vill ha bilen redan i dag får dock nöja sig med ett vanligt batteri på 70 eller 100 kWh.

NIO säljs än så länge bara i Kina, men märket siktar på en Europalansering under hösten 2021.

NIO uppger att bilens solid state-batteri ska ha en kapacitet på 150 kWh.

Fakta: Solid-state-batterier

Solid state-batterier tros komma att revolutionera hela bilindustrin. Det nya batteriet saknar elektrolytvätska, utan har fast material i stället. Dessutom är de både billigare och lättare än dagens lithiumjonbatterier. Följden är att energitätheten blir högre och bilen får en längre räckvidd trots lägre vikt.