Dagens PS

Elbil slår rekord – Iveco drar 154 ton

Iveco eDaily elbil
Iveco eDaily har visat att elbilar verkligen kan dra tungt. (Foto: Iveco)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 10 juli 2023Publicerad: 10 juli 2023

I ett tidigt skede hade elbilar obefintlig dragvikt. På senare år har det emellertid förändrats drastiskt, och nu har Iveco visat vad deras skåpbil eDaily går för.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Iveco eDaily, som vi tidigare har provkört, har en dragvikt från fabrik på 3,5 ton vilket inte är fy skam.

Men nu har det italienska märket tagit hjälp av Storbritanniens starkaste man – Adam Bishop – för att visa vad bilen egentligen klarar av.

Lyssna till: “Snittar 3 liter milen i stadstrafik”

44 gånger vikten

Iveco hade initialt tänkt att dra ett ekipage på 130 ton, men det reviderades senare till 153,58 ton.

Ekipaget bestod, utöver elbilen där fram, av en lastbil med en grävskopa på flaket. Därtill hade man också kopplat på en fullastad flaklastare, samt en brandbil.

Iveco elbil drar tungt
Tåget utgjordes bland annat av en brandbil och en grävskopa. (Foto: Iveco)

153,58 ton är alltså 43,88 gånger mer än den dragvikt som Iveco själva anger.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Ingen lång sträcka

Iveco eDaily har en elmotor på bakaxeln som pumpar ut 190 hästkrafter och 400 newtonmeter.

Det visade sig vara nog för att dra de 153,58 tonnen totalt 30 meter med hjälp av en bogserlina.

Adam Bishop med Iveco eDaily elbil
Storbritanniens starkaste man Adam Bishop var med vid rekordförsöket. (Foto: Iveco)

Bilen kördes i det så kallade Hi-Power-läget, som tillfälligt ökar effekten för maximal prestanda.

En tung puck

Iveco Daily är en av marknadens mest robusta skåpbilar, inte minst tack vare att den byggs på ett lastbilschassi.

Sedan förra året har det även gått att få den italienska transportbilen i eldrivet utförande.

ANNONS

Man kan välja och vraka bland en rad batteristorlekar – där man helt enkelt kan välja hur många batteripaket man vill ha – för en maximal räckvidd på 300 kilometer enligt WLTP.

Läs även: Provkörning av enda elbilen som får dra 3,5 ton

Läs även: Ferrari väljer Iveco: Kör jorden runt med F1-bilar

Läs även: Toyota: ”Elbilar är inte hela framtiden”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS