Dagens PS

Efter Alfa Romeo-bråket – elbilen får nytt namn

Alfta Romeos Milano byter nu namn till Junior.(Foto: Alfa Romeo)
Alfta Romeos Milano byter nu namn till Junior.(Foto: Alfa Romeo)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 16 apr. 2024Publicerad: 16 apr. 2024

Milano blir Junior. De högljudda italienska politikerna fick igenom sin vilja när Alfta Romeo nu byter namn på sin nya elbil.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Nyligen släppte Alfa Romeo nyheten att bolaget släpper sin första helelektriska modell Milano, som alltså fick sitt namn efter den italienska staden, där märket kom till redan 1910.

Tillverkas i Polen

Elbilen blev samtidigt den enda modellen som tillverkas utanför Italien, och byggs istället i Stellantis-fabriken i polska Tychy.

Tillverkning i Polen istället för Italien kapar kostnaderna rejält.

”Att bygga den lilla suven i Polen i stället för i Italien kommer att göra den 10 000 euro billigare”, konstaterade Stellantis vd Carlos Tavares nyligen.

ANNONS

Senaste nytt

Italienska stoltheten drabbas

Billigare visst, men den italienska stoltheten, som sitter djupt, fick sig samtidigt en ordentlig stöt.

Hur kan man kalla en bil som inte tillverkas i Italien för Milano?

Det går absolut inte menar landets högljudda politiker, däribland industriministern Adolfo Urso.

ANNONS

“Detta är förbjudet enligt italiensk lag”, säger han.

Alfa Romeo byter namn

Alfta Romeo har lyssnat på all uppståndelse som har skapats kring namnbråket och går nu med på att byta namn från Milano till Junior – i en “anda av att främja ömsesidig förståelse”.

Alfa Romeo följer därmed samma lag som tidigare har använts i samband med livsmedelsprodukter som ost och skinka, även om det är första gången den åberopas i samband med ett fordon.

Ordet Milano är alltså mer än bara en stad, det är en del i den italienska folksjälen som ska hållas inom Italiens gränser.

Alfta Romeo inser sitt ansvar och vill “bevara den positiva känsla som våra produkter alltid har genererat och undvika alla typer av kontroverser”, enligt vd:n Jean-Philippe Imparato.

“Vi är medvetna om att detta ögonblick kommer förbli ingraverat i varumärkets historia. Det är ett stort ansvar, men samtidigt ett spännande ögonblick”, säger han enligt Autocar.

Läs även:

Vändningen: Alfa Romeo mot rekordförsäljning. Dagens PS

ANNONS

Nästa Alfa Romeo Giulia: Elbil med 1 000 hk. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]