Dagens PS

Dubbelsmockan för privatleasing – risk för höjda kostnader

Dubbelsmockan för privatleasing – risk för höjda kostnader
Kia EV6 utsågs till Årets bil 2022. Sju av tio Kia-köpare väljer privatleasing. Foto: TT
Mia Jacobs
Mia Jacobs
Uppdaterad: 05 apr. 2022Publicerad: 05 apr. 2022

Dubbelsmockan högre bränslepriser och ränta som stiger kan bli dyrt för privatpersoner som väljer att leasa sin bil. Fler och fler väljer att leasa, men det gäller att vara medveten om riskerna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Hela 52 procent av nybilsförsäljningen på privatmarknaden i mars är leasingavtal, enligt Vrooms siffror. För tio år sedan var enligt Vi bilägare andelen privatkunder på leasingmarknaden fem procent. I år är andelen hela 50 procent. På bara ett år har andelen privatkunder ökat med 22 procent.

“Vi säljer nästan alla bilar på privatleasing, det går nästan att räkna kunderna som betalar kontant på en hand”, säger Ulrik Ström, märkesansvarig för Kia på Småländska Bil i Växjö till Vi bilägare. “Laddbara bilar är dyrare att köpa och då blir det mer intressant att leasa, särskilt när det inte behövs någon kontantinsats”.

Dubbelsmockan bränslepris och ränta

Det gäller dock att inte bara se fördelarna, utan också vara medveten om att det finns risker med privatleasing. I det läge som råder nu handlar det främst om höjda drivmedelspriser och risken att högre räntenivåer ger en dyrare månadskostnad.

“Det finns inget konsumentskydd att ta till är man hyr en bil i tre år, utan allt måste framgå av avtalet”, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige till Vi bilägare.

“Dessutom ser avtalen olika ut, alla biltillverkare har sin variant kopplade till den egna kreditgivarens ränta eller någon annan”, fortsätter Stjernvall.

Inte troligt med chockhöjning

Stjernvall tror inte att det kommer att bli fråga om chockhöjningar från leasingföretagens sida. Blir avgifterna för höga får man färre kunder som väljer privatleasing.

ANNONS

“Det är aktörerna sannolikt medvetna om och det är de därför säkert väldigt försiktiga med att göra, även om det enligt villkoren kan finnas i princip obegränsade möjligheter att driva upp månadsavgiften”, säger Carl-Erik Stjernvall.

För privatleasingkunder som lever på marginalen kan kombinationen höga bränslepriser och höjda månadsavgifter när räntan stiger bli kännbara. Det kommer att visa sig om den stora andelen privatleasingkunder sjunker när de ekonomiska förutsättningarna förändras.

Läs även: Leasingavtal på bilen? Se upp med räntan! 

Läs även: Volvo chocksänker elbilen – blir lika billig som MG 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS