Nu ska polisen börja patrullera i sina nya Volvo XC60- och V90-bilar. Men den toppmoderna utrustningen med 360-graders kamera och fartradar får inte användas.
– Det är flera saker som vi fortfarande arbetar med där, som rör integritet och personuppgiftsinsamling, säger Anders Hall utvecklingschef på Nationella operativa avdelningen.

ANNONS

Nu ska den svenska polisen börja testa sina nya bilar på fältet. Men än så länge är det några få bilar. Det är Uppsala, Södermalm och Solna Strand/Vreten som kommer att ingå i ett polotprojekt och med start från slutet av september få varsin ny bil, en Volvo XC60 respektive V90.

– I den här fasen testar vi enbart fordonets köregenskaper, dess it-plattform och viss mjukvara, säger Anders Hall, utvecklingschef på Nationella operativa avdelningen.

Får inte använda kameran

Den toppmoderna tekniken med 360-graderskamera, videoinspelning och automatisk nummerplåtsavläsare som finns i bilarna får inte användas ännu. Inte heller superradarn som kan mäta farten på mötande bilar ska användas. Och det dröjer ännu innan bilarna kan börja användas i alla polisregioner. Testerna pågår till runt mitten av oktober, därefter ska det göras en utvärdering.

Varje bil kostar ungefär 750 000 kronor. Totalt ska polisen få 2200 nya bilar. Foto: Polisen

– Det är flera saker som vi fortfarande arbetar med där, som rör integritet och personuppgiftsinsamling. Vi återkommer med mer information om detta, säger Anders Hall.

Exakt hur teknikplattformen får användas i brottsbekämpningen utreds nu av polisen. Det handlar om att intresset att bekämpa brott ställs mot den enskildes integritetsskydd i dataskyddslagstiftning och andra regelverk.

Polisen ska få 2 200 nya fordon levereras under åtta år. I den siffran ingår både målade och civila personbilar. Polismyndigheten köper även in minibussar och specialfordon. Bilarna kommer från Volvo och Volkswagen. De nya bilarna kostar 250 miljoner kronor per år inklusive serviceavtal. Totalt satsar polisen två miljarder kronor fördelat på åtta år. Snittpriset för en bil är 750 000 kronor och i avtalen ingår service.

Tekniken kan vara olaglig

De nya bilarnas radar kan mäta hastigheten både på mötande trafik och bilar som polisbilen ligger bakom, eller som passerar på sidovägar. Kameran gör att bilarna kan användas i stället för laserpistoler. Bilarna kan också parkeras som en temporär fartkamera. Hela fortkörningen fastnar på filmer som har knivskarp kvalitet. Superteknik som nu kan visa sig vara olaglig.

ANNONS
ANNONS

Förutom att ta fast fortkörare kan polisbilen själv upptäcka bilar som har körförbud, är avställda eller har stulits. Dessutom kan regionledningscentralen (RLC) själva koppla upp sig mot polisbilens kamera för att se läget på en brottsplats eller trafikolycka.

Till skillnad från en vanlig Volvo finns ingen fartspärr. Polisens XC60-bilar toppar 220 km/h. Bilen är ändå betydligt tyngre än en vanlig Volvo, hela 2121 kg. Tack vare förstärkningar i chassit får den ändå lasta 549 kg.

super-Volvo
Den nya polisbilen kan mäta farten på bilar i mötande körfält. Foto: Polisen