Dagens PS

Då förbjuds fossilbilar i Stockholm

Stockholm
Bilar som Ferrari GTC4Lusso kommer inte få köras i de nya miljözonerna. (Foto: Marcus Berggren)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 05 maj 2023Publicerad: 29 apr. 2023

Från och med nästa år ska fossilbilar förbjudas i Stockholm, något det rödgröna styret nu kommit fram till. Det är inte bara personbilar som drabbas, utan även yrkestrafik och varutransporter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är i början av 2024 som de nya stränga miljözonerna ska införas. Mer specifikt rör det sig om Gamla stan och vissa delar av city.

Det rödgröna styret har nämligen som målsättning att minska biltrafiken i Stockholm med upp till 30 procent, i syfte att minska de lokala utsläppen från bilarna.

Det rapporterar Dagens Nyheter.

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 21 

Scania

Förbudet kommer eventuellt även att gälla tung trafik. (Foto: Scania)

Stockholm blir mer begränsat

Miljözonerna gäller även yrkestrafik och varutransporter och ska börja införas från 2024 och vara helt införda till 2026. Det har emellertid inte fastställts exakt hur upplägget kommer att se ut.

Huruvida det exempelvis ska gå att köra en äldre dieselbil på Skeppsbron och Munkbron i kanterna av Gamla stan för att underlätta framkomlighet ska utredas.

ANNONS

Utöver miljözonerna vill de rödgröna lägga två miljarder kronor på att underlätta för gång-, cykel-, och kollektivtrafik.

Missa inte: Bränslesparande manicken ”bara humbug”

Porsche 911 GTS

Porsche 911 GTS kommer även den förbjudas. (Foto: William Koitrand)

ANNONS

Senaste nytt

Den praktiska biten

Åsa Lindhagen (MP), klimatborgarråd, berättar för DN att de ska utreda vad som fungerar i praktiken.

Målsättningen är att förbättra luftkvaliteten.

I dagsläget har Stockholm god luftkvalitet, särskilt med hänsyn till storleken på den kungliga huvudstaden.

Oklar framtid

ANNONS

Exakt hur allt detta kommer att utvecklas återstår att se.

Det är en enorm skillnad på att komma med ett förslag och faktiskt skrida till verket samt genomföra alla åtgärder som krävs.

Med 33 procent registrerade elbilar under förra året är det dock allt färre som kommer att drabbas.

Läs även: LEVC TX – funkar London-taxin i Sverige?
Läs även:
Bara elbilar ska få köra i Stockholm
Läs även:
Så många procent av bilar i Sverige är elbilar
Läs även:
Unga positiva till elbilszon i Stockholm

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS