Sedan ett par år så tävlar CUPRA med ett ”Dealer Team” i Swedish Touring Car Championship, STCC. I teamet finns den flerfaldige mästaren Robert Dahlgren men framförallt Sveriges enda kvinnliga förare som vunnit två deltävlingar i denna tuffa klass, Mikaela Åhlin-Kottulinsky. CUPRA har inte bara den snabbaste bilen utan även den snabbaste tjejen i STCC.

STCC CUPRA
Mikaela är Sveriges enda kvinnliga STCC-förare. En tjej med rutin och en stor portion självförtroende. (Foto: STCC)

Det ligger nog ändå i generna

Mikaela kommer från en äkta racingfamilj som utgörs av mamma Susanne Kottulinsky, fd EM-rally vinnare och dotter till den enda svensk som vunnit Paris-Dakar rallyt, Freddy Kottulinsky samt pappa Jerry Åhlin, också han rallymästare. Men det verkliga intresset för motor och bilsport kom inte genetiskt. Fram till 12 års ålder så handlade det mesta om gymnastik och dans, inte så mycket bilar som man skulle kunna tro.

STCC Cupra
Mikaelas nya bil är en CUPRA Leon Competition som ska ta henne och teamet till nya framgångar. (Foto: STCC)

Det var först när hon fick ärva sin brors, Fredrik Åhlins gocart som intresset tog rejäl fart. Efter sju år i karting som gav henne mängder med pallplatser och bl.a. en seger i MKR-finalen 2005, tog hon steget upp till touringcar-racing. Hösten 2011 var Mikaela en av tolv flickor i FIA Women i Motorsports shootout till Volkswagen Scirocco R-Cup vilket gav henne möjligheten att tävla i Volkswagen Scirocco R-Cup 2012 som juniorförare.

Första säsongen gick inget vidare men året därpå lossnade det ordentligt med en andra plats på Nürburgring och vinnare av Junior Cup. Säsongen 2014 blev Mikaela en ”pro-driver” och farten på banorna var en helt annan. Den 28 juni 2014 tog Mikaela som första kvinna i Volkswagens 17-åriga tävlingshistoria den första segern på Norisring. För första gången fick även en förare stående ovationer från hela publiken.

”När de spelade den svenska nationalsången insåg jag att en dröm hade gått i uppfyllelse. Detta är definitivt den bästa dagen i mitt liv hittills! ”, säger Mikaela.

 

Dags att ta det stora steget

STCC CUPRA
I all racing utgör materialet och förarkompetensen nästan lika stora delar. Det är därför det går så bra för Mikaela. (Foto: STCC)

Efter att ha kört bl.a. Audi Sport TT Cup 2015 med en seger på Norisring så gick resan vidare till den högt rankade tävlingsserien ADAC GT Masters, där hon blev medlem i Audi Sport racing Academy. Hon tävlade också i Scandinavian Touringcar Championship, STCC med PWR Racing Junior Team. År 2018 började Mikaela tävla för PWR Racing – SEAT Dealer Team i Scandinavian Touringcar Championship.

”Det är säkert ett av de största stegen i min karriär att tävla i PWR:s huvudlag och nuvarande STCC-mästare”.

 

ANNONS
ANNONS

Så skrev hon historia

STCC CUPRA
2018 kom första segern och 2019 började med ytterligare en och fem pallplatser. (Foto: STCC)

2018 var det så dags för Mikaela att skriva in sig i historieböckerna när hon som första kvinnliga föraren vann en STCC-tävling. Hon följde upp detta med att vinna första racet 2019 och ta ytterligare fem pallplatser med en meriterande sjätte plats totalt. Nu hade hon verkligen visat ”var skåpet ska stå”. På frågan om hon känner en press på sig att leva upp till högre förväntningar, svarar hon:

”Jag har alltid satt högst förväntningar på mig själv. När jag vann två race så ökade bara tron på mig själv.”

 

Virus och ny bil är inte optimalt

CUPRA Leon Competition
Ny tyngre och längre bil sliter på däcken. Dags att lära om lite. (Foto: STCC)

Men säsongen 2020 blev inte riktigt som man tänkt sig. Ett virus kom i vägen och plötsligt såg vardagen lite annorlunda ut. Istället för att åka land och rike runt för att tävla så har mycket handlat om däcktester för Continental, filminspelningar, digitala konferenser och testa på olika aktiviteter. I år kör man bara fyra deltävlingar och resultaten har inte riktigt kommit efter de två första. Det mesta beror på att hon har en helt ny bil, CUPRA Leon Competición istället för CUPRA Leon TCR.

”I år har vi en ny bil som inte tagit tre år att utveckla utan snarare tre dagar och är snabbast. Cupra Leon Competición har längre hjulbas, väger mer men mycket bättre aerodynamik. Snabbare genom svängar och på rakan. Sliter mer på däcken och det tar tid att vänja sig.”, påpekar Mikaela.

 

Trots den korta utvecklingstiden så är Mikaelas (och Robert Dahlgrens) bil snabbast av alla STCC-bilar och det bådar gott för nya framgångar för Sveriges enda kvinnliga STCC-förare och CUPRA.

STCC CUPRA
Trots att det bara tog tre dagar att ta fram Mikaelas nya bil så är den snabbast av alla. (Foto: STCC)

”Det är lite tråkigt att vara ensam tjej. Vi var fem tjejer när jag startade men nu börjar fler tjejer köra gocart så en förändring är på gång. Unga tjejer kontaktar mig och ber om råd och det är kul att inspirera andra. Dessutom kör man ju på samma villkor.”

 

”För att få fler tjejer intresserade så handlar det om att visa upp möjligheterna i media, som nu till exempel, och att bilhandeln vänder sig mer till kvinnor med sina budskap. Bilindustrin måste skapa mer event för kvinnor.”, avslutar Mikaela.

 

Mikaela Åhlin-Kottulinski och hennes CUPRA Leon Competition
Mikaela har verkligen visat var skåpet ska stå och är en inspiration för fler unga tjejer. (Foto: STCC)

Läs mer om STCC här.

Läs mer om CUPRA här.