Dagens PS

Chevrolet Equinox: En storsäljare på fel villkor

Chevrolet Equinox
Med tre miljoner sålda exemplar kommer GM ha svårt att slakta kassakon Equinox när försäljningsförbudet för fossilbilar slår in. (Foto: Steven Pham)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 25 jan. 2024Publicerad: 25 jan. 2024

Vad gör Chevrolet när en modell slår ständiga försäljningsrekord men drivs framåt av en förbränningsmotor?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Chevrolet Equinox är ett problembarn för GM. Bilen har sedan den släppets blivit en av GM:s absoluta kassakor med över tre miljoner sålda exemplar.

Bekymret är bara det att den går på bensin.

Chevrolet Equinox
Med ett enklare facelift får fossilvarianten av Equinox leva vidare en generation till. (Foto: Steven Pham)

Problem som med Equinoxen står fyra biltillverkare inför nu när försäljningsstopp för förbränningsbilar kryper allt närmare in på kalendern. Det som sågs som långt framme när beslutet togs, är nu snart i morgon.

Kommer efterträdaren att sälja?

För att stilla elbilsmarknaden GM en ny Equinox till modellsäsongen 2025. En bil som inte delar något med den gamla bilen mer än namnet.

Chevrolet Equinox
Det syns på långt håll att det är en amerikanare på något sätt. (Foto: Steven Pham)

En helelektrisk efterträdare som med ny kaross, bottenplatta och allt, ska kunna ta över där den gamla lämnar plats.

ANNONS

Hoppas man.

Men kommer GM våga lägga ned kassakon? En bil som sedan länge är avskriven på alla sätt, men ändå är en kassako värd namnet?

ANNONS

Senaste nytt

Den får hänga med

Svaret är nej.

Parallellt med den nya el-varianten behålls den gamla Equinox. Den gamla traditionella 175 hästars förbränningsmotorn finns kvar och karossen har fått ett mer slimmat utseende.

 Equinox
Den traditionella stilen får hänga med ett tag till. Varför göra dyra förändringar på något som ändå säljer som smort? (Foto: Steven Pham)

Annars är det samma gamla bil i direkt nedstigande led från förstlingen som släpptes 2005.

För GM kommer nog storsäljande modeller med fossilmotorer att finnas kvar ända in till dess att ridån för försäljningsförbudet dras ned.

ANNONS
Inredningen är modernt amerikansk. I Europa är den nog bara – amerikansk. (Foto: Steven Pham)

Därefter gäller det att den elektriska efterträdaren kan prestera motsvarande prestanda och funktion, dessutom till ett matchande pris.

Annars kommer konsumenten att känna sig lurad. Och det är ju ända hen, som till slut står för pengarna.

Läs också:

Elbilskrisen är här – GM drar i nödbromsen

Mer om GM:s satsning på både och

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS