Dagens PS

Candela når milstolpe – första USA-färjan såld till Tahoe

Candela växlar upp och kliver in i USA. Den mycket fina sjön Lake Tahoe ska trafikeras av en P-12:a. (Foto: Candela)
Candela växlar upp och kliver in i USA. Den mycket fina sjön Lake Tahoe ska trafikeras av en P-12:a. (Foto: Candela)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 22 nov. 2024Publicerad: 22 nov. 2024

Svenska elbåtsföretaget Candela har säkrat ytterligare 14 miljoner dollar i finansiering, meddelar företaget. Samtidigt har de sålt sin första färja i USA, vilken kommer att trafikera Lake Tahoe.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Candela tillverkar en serie helt eldrivna bärplansbåtar. Det innebär att båtens skrov lyfts ovanför vattenytan med hjälp av fenor när den kommer upp i fart. Det kan se lite osäkert ut, men är i själva verket mycket stabilt och bidrar till att minska vattenmotståndet, vilket ökar räckvidden och ger en mjukare färd.

Läs också: Snart här: Stockholms nya flygande färja. Dagens PS

Inte första gången för Candela

Enligt Tech Crunch tog tidigare i år det svenska företaget in 25 miljoner dollar (cirka 275 miljoner kronor) i en serie C-runda som bland annat var avsedd att finansiera lanseringen av deras P-12-färja (12 meter, cirka 30 passagerare) till de första kunderna.

De första P-12-färjorna sattes, förståeligt nog, i drift i Stockholm, men Candela har sedan dess slutit avtal med kunder i Nya Zeeland, Saudiarabien, Berlin och nu även Tahoe.

ANNONS

Senaste nytt

Candelas första i USA – Lake Tahoe

Denna första Usa-baserade båt (än så länge bara en) kommer att trafikera en nord-sydlig rutt i Lake Tahoe för att göra det möjligt för människor som bor nära och besöker den pittoreska sjön att resa utan att behöva köra bil.

Tahoes vägar kan bli mycket trafikerade under högsäsong och när de är stängda på grund av snö, så fler alternativ för pendlare och turister är säkerligen välkomna.

Det har gått fort

ANNONS

Även om företaget bara har byggt och aktivt driftsatt en handfull båtar, bygger de nu i stor skala.

Candela firade nyligen den 100:e båten som byggts (detta inkluderar de mindre motorbåtarna C-7 och C-8). Den nya finansieringen kommer att gå till att skala upp produktionen av P-12 i Stockholm.

Konkurrenterna går också bra

Andra elbåtsföretag, som Zin och Navier, gör också framsteg. Zin använder sig av en top-down-strategi som liknar Teslas, med fokus på exklusiva privata båtar först för att sedan sänka priset.

Navier är närmare Candela i sin strategi att rikta in sig på mindre passagerarmarknader som Bay Area.

Förlängningen av serie C-rundan (som tekniskt sett bringar den upp till 40 miljoner dollar) leddes av SEB Private Equity, med deltagande av befintliga investerare EQT Ventures och KanDela AB.

Läs också:

Candelas flygande färjor säkrar miljarddeal. Dagens PS

Elfärjor kan vara lösningen för Stockholm. Dagens PS

ANNONS

Techbolagens vägskäl: Kreativitet eller kollaps. Realtid

Bedrägerierna som skinnar svensken – nu ännu fler. News 55

Däckhotell i konkurs – hundratals bilägare i kläm

En bilverkstad i Vagnhärad, som även erbjöd däckhotell, har vräkts av Kronofogden på grund av obetalda hyror. Detta ledde till kaotiska scener med

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]