Dagens PS

CAKE återföds: Ny energi för svenska lättviktsmotorcyklar

Petra Färm ser till att bygget går korrekt till, eller nåt. (Foto: Cake)
Petra Färm ser till att bygget går korrekt till, eller nåt. (Foto: Cake)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 20 juni 2024Publicerad: 20 juni 2024

CAKE, den svenska tillverkaren av exklusiva lättviktsmotorcyklar och mopeder, gick i konkurs i februari 2024.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kort därefter köpte det norska företaget Brages Holding AS upp varumärket och dess immateriella rättigheter. Nu har ett nytt, litet team bildats och de delar med sig av sina första planer för CAKEs framtid.

Espen Digernes, ägare av Brages, berättar varför de förvärvade CAKE:

“Som bilhandlare i Norge har vi sett hur snabbt elektrifieringsskiftet kan gå när folk verkligen bestämmer sig. Nu tror vi att omvandlingen inom mikromobilitetssektorn också kommer att accelerera. Det gäller inte bara motorcyklar, utan även skotrar, mopeder och elcyklar. När vi först kom i kontakt med CAKE som återförsäljare, föll vi pladask för deras produkter, designen, hantverket och historien bakom CAKE.

Vårt mål med att förvärva CAKE var att utveckla varumärket. Vi vill skala upp CAKE genom att bygga ett starkt återförsäljarnätverk och förvandla ett anmärkningsvärt svenskt initiativ till en skandinavisk framgång.”

Espen Digernes, ägare av Brages, kommer med ny affärsplan för att få ordning på ett företag han tror starkt på. (Foto: Cake)
Espen Digernes, ägare av Brages, kommer med ny affärsplan för att få ordning på ett företag han tror starkt på. (Foto: Cake)

Ny affärsplan på plats

Sedan förvärvet i mars har en affärsplan tagits fram för det nya CAKE. Denna plan är en ambitiös satsning på att leda premiumsegmentet för elektriska tvåhjulingar på utvalda marknader.

Samtidigt strävar de efter att bibehålla passionen och entusiasmen för varumärket genom deras CAKE-team och den hängivna gemenskapen av förare.

ANNONS
Cake är tillbaka. Butiken är öppen. Nu gäller det att få fart på bolaget så det håller hela vägen fram. (Foto: Cake)
Cake är tillbaka. Butiken är öppen. Nu gäller det att få fart på bolaget så det håller hela vägen fram. (Foto: Cake)

Idag arbetar en liten kärngrupp, inklusive nyckelpersoner från tidigare CAKE, hårt för att fortsätta utveckla högkvalitativa och högpresterande produkter med utmärkande design som inspirerar kunder och driver dem mot ett utsläppsfritt samhälle.

ANNONS

Senaste nytt

Petra är kvar

Gruppen leds av tidigare CAKE CTO, Petra Färm:

“Det är en ära att vara en del av nästa kapitel i CAKEs resa. Den ursprungliga resan var nära framgång, men det fanns uppenbarligen behov av att ompröva vissa strategiska områden. Jag tror att det finns stor potential nu att göra dessa förändringar och utveckla CAKE till ett lönsamt företag.

När vi började leta efter medlemmar till den nya kärngruppen upptäckte vi att det fortfarande fanns mycket kärlek och passion för varumärket.

CAKE har en arv av att vara något annorlunda, och vi planerar att hålla det så. Våra produkter är byggda för att hålla; varje detalj, ner till den minsta komponenten, är noggrant konstruerad och genomtänkt designad.

CAKE är ett starkt varumärke med enorm dragningskraft och premiumprodukter. Vi har allt vi behöver för att vara en viktig aktör i övergången till mer hållbara urbana mobilitetslösningar.”

ANNONS
Power-duon som ska få Cake på fötter igen. Rätt partners, ny affärsstrategi och en stor dos tro på framtiden. (Foto: Cake)
Power-duon som ska få Cake på fötter igen. Rätt partners, ny affärsstrategi och en stor dos tro på framtiden. (Foto: Cake)

Konkurs: Därför kraschar elmotorcyklarna

Cake, svensk tillverkare av eldrivna motorcyklar, begärs i konkurs av bolagets egen styrelse sedan jakten på nytt kapital misslyckats. Mellan 2019 och

Om CAKE

CAKE är en skandinavisk tillverkare av exklusiva lättviktsmotorcyklar och mopeder, med ett tydligt uppdrag att inspirera till ett utsläppsfritt samhälle genom att kombinera spänning och ansvar.

Med många utmärkelser och erkännanden för sin design och innovativa inställning till mobilitet och hållbarhet, identifierades CAKE som ett av världens mest innovativa varumärken av Fast Company både 2020 och 2021 och fick en plats på Time Magazines lista över de 100 mest inflytelserika företagen.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS