BMW visar upp sin nya monster-SUV XM med 750 hästkrafter.
Bilen är den första fristående modellen från sportavdelningen M sedan 1978.
På flera sätt är den BMW:s mest extrema bil någonsin: Dyrast, lyxigast, starkast och tyngst. 

ANNONS

För första gången sedan 1978 har BMW M tagit fram en egen unik modell. Då var det den smäckra superbilen M1, nu handlar det om en stor och tung SUV. I vanliga fall gör M sportversioner av BMW:s bilar, som M3 och M5, men nya XM är en helt egen modell.

Nya XM är den största M-bilen någonsin från BMW, bara några centimeter kortare än BMW X7. Foto: BMW

BMW XM presenteras som ett koncept, men företaget bekräftar att bilen kommer att gå i produktion. SUV:en är minst sagt imposant. Längden är 5,11 meter, bredden 2,20 och höjden 1,77 meter.

Bakändan är minst sagt karaktäristisk. Foto: BMW

Det handlar om BMW:s mest extrema modell någonsin: Starkast, lyxigast, tyngst – och mest extrovert. Designen knyter an till BMW:s nya stil från elbilen iX, men har gjorts ännu mer extrem. Bilen har en hög front med grillnjurar som gjorts större än någonsin och fått belysning.

Bilen får gigantiska 23-tumshjul i de kvadratiska hjulhusen. Foto: BMW

De minimala strålkastarna får grillen att se ännu större ut. Kantiga veck över hela bilen gör att bilen signalerar konstrast snarare än harmoni. De fyrkantiga hjulhusen har gigantiska 23-tumshjul. Tanken är att ingen ska kunna missa att du köpt en BMW.

Fronten kommer på 7-serie

Den nya fronten kommer även att komma på fler lyxmodeller från BMW, bland annat ny 7-serien nästa år. Snygg eller inte, ingen kan anklaga BMW för att inte vara inkonsekventa.

Det råder ingen tvekan om att nya XM har en förbränningsmotor när du ligger bakom. Foto: BMW

BMW har till skillnad från många andra biltillverkare inte gått ut med något slutdatum för förbränningsmotorer. Och nya XM är ett tydligt statement för det.

Starkaste BMW:n någonsin

Bilen kommer med en stor V8-motor som i kombination med en elmotor och ett batteri ger 750 hästkrafter och 1000 Nm. Det är den starkaste drivlinan någonsin i en BMW, och bilen kommer få galet snabba prestanda. Det spekuleras i 0-100 km/h på tre sekunder. Enligt BMW ska bilen klara 80 km på enbart eldrift.

Den som spanar in bilen bakifrån blir snabbt varse om att det inte är någon elbil. BMW XM har två gigantiska avgaspipor ovanpå varandra på vardera sida.

En lyxig sammetssoffa till baksäte. Foto: BMW
Även taket är i sammet och har en speciell 3D-effekt. Lounge är modeordet nummer ett för bilinredning just nu. Foto: BMW

Invändigt är bilen en lyxig lounge i brunt läder och turkos sammet. BMW fortsätter med stilen från iX där tygytor dominerar känslan. Baksätet är överdådigt rymligt och draperat i mjukaste sammet. Innertaket har en speciell struktur med prismor som ger en 3D-effekt. Det verkar vara på väg att bli ute med svart läder och kolfiber även i sportiga bilar. Lounge är modeordet nummer ett för bilinredning.

ANNONS
ANNONS
Förarplatsen påminner om nya BMW iX och har till skillnad från baksätet läderstolar. Foto: BMW
Att blanda klädslar är något helt nytt. Foto: BMW

Föraren har en horisontell skärm att titta på, som innehåller både instrument och pekskärm. BMW behåller envist en del knappar och iDrive-ratten som styr infotainmentsystemet. Konceptet känns igen från BMW iX.

BMW behåller den klassiska växelväljaren och sin iDrive-ratt. Foto: BMW

BMW kommer att presentera alla detaljer när den helt produktionsklara XM visas i slutet av året. Priset tros bli omkring två miljoner kronor, BMW:s dyraste modell någonsin.

BMW M1 kom 1978 och har inte mycket gemensamt med den nya monster-SUV:en XM. Foto: BMW

Ja, BMW XM är något helt annat än BMW M1 som var M-divisionens första egna bil. XM lär väga dubbelt så mycket som sportbilen som kom för 43 år sedan. BMW M1 vägde 1300 kilo. Trots storleken kör XM ifrån M1 på alla sätt och vis. Men snyggare blir den aldrig.