Dagens PS

BMW Z4 M40i på roadtrip i Rumänien

BMW Z4 M40i
Vi åker på roadtrip i Rumänien – i en BMW Z4 M40i. (Foto: Joel Sandberg)
Joel Sandberg
Joel Sandberg
Uppdaterad: 08 aug. 2023Publicerad: 08 aug. 2023

Vi tar oss till Rumänien för att utforska landets berömda vägar med sportbilen BMW Z4 M40i som resesällskap.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Modellen Z4 har funnits som roadster i BMW:s modellutbud i flera generationer sedan introduktionen 2002. 

Nuvarande generation lanserades 2018 och är den tredje i ledet. Modellen delar plattform med Toyota Supra som byggs parallellt med Z4 i Graz, Österrike.

BMW Z4 M40i
BMW Z4 finns med en rad motoralternativ, vi har testat den starkaste versionen. (Foto: Joel Sandberg)

Vi har tidigare kört både Z4 30i som har fyra cylindrar och 258 hästkrafter, samt instegsmodellen Z4 20i med fyra cylindrar och 197 hästkrafter.

Nu har det blivit dags att sätta värstingen Z4 M40i med sex cylindrar, dubbelturbo och 340 hästkrafter på prov.

Vi beger oss till Bukarest i Rumänien för att utforska staden och landets spektakulära vägar i en BMW Z4 M40i.

BMW Z4 M40i
Vi utforskar de östra delarna av Europa i Z4 M40i med sex cylindrar och låg vikt. (Foto: Joel Sandberg)

Z4 är ett recept för succé 

ANNONS

Z4 är en roadster, det vill säga en tvåsitsig sportbil med öppet tak. 

Roadsters är på väg att bli en bristvara och bilar som Jaguar F-Type och Audi TT är på väg att försvinna.

Nuvarande generation BMW Z4 har funnits tillgänglig på marknaden i fem år som en sportbil med öppningsbart canvastak och bakhjulsdrift.

BMW Z4 M40i
Tvåsitsiga roadsters är på väg bort och konkurrenterna till Z4 blir färre. (Foto: Joel Sandberg)

På papper är den med andra ord en ren glädjemaskin under soliga sommardagar.

ANNONS

Senaste nytt

På väg till första anhalt 

Vi hämtar en mattgrå Z4 med röd inredning sent på kvällen, när solen har gått ned och mörkret redan har hunnit lägga sig över Bukarest. 

BMW Z4 M40i
Vi utgår från Bukarest och tar oss norrut, mot bergen. (Foto: Joel Sandberg)
ANNONS

Den relativt stora huvudstaden lämnas bakom oss och GPS:en står inställd på en liten ort norr om Brasov, en bra bit från närmsta stad.

Vi tar en påfart som visar sig vara överraskande kort och bilen kastas ut på en motorväg som är fylld med bilar som kör om i högt tempo. 

Jag tvingas trampa gasen i botten för att inte riskera att bli påkörd bakifrån. Den åttastegade automatlådan svarar direkt och skjuter iväg bilen till högre hastigheter i en väldans fart. 

BMW Z4 M40i
BMW Z4 känns riktigt flink tack vare den responsiva växellådan. (Foto: Joel Sandberg)

I högt tempo på motorvägen

Färden fortsätter norrut på motorvägar och landsvägar, och vi märker snart att den rådande hastighetsbegränsningen mer verkar vara en rekommendation snarare än lag.

Ibland kör vi om skruttiga bilar som kör hälften så fort som skyltarna visar, och inte sällan blir vi omkörda av prestandabilar som verkar ha dubblat rådande hastighetsbegränsning.

Den Z4 M40i vi sitter i är tyst med taket uppfällt och relativt bekväm i komfortläge även i högre hastigheter på motorvägen.

ANNONS
BMW Z4 M40i
Kupén är en trevlig plats att vistas i, och med taket uppfällt är det dessutom relativt tyst. (Foto: Joel Sandberg)

Full fart på kurviga bergsvägar med Z4

Natten tillbringas vid ett boende uppe i bergen och dagen efter fortsätter färden genom landet.

Bergsvägarna till och från övernattningsorten visar sig vara en utomordentligt bra plats att pröva BMW Z4:s mer sportiga egenskaper på.

BMW Z4 M40i
Rutten bjuder på blandat kurvor och raksträckor – på riktigt fin asfalt. (Foto: Joel Sandberg)

Vi tar tillfället i akt och pressar den 340 hästkrafter starka roadstern upp och ner för de slingriga bergsvägarna med blandat snäva hårnålskurvor och långa, jämna raksträckor.

Slutsatsen blir att BMW Z4 M40i är riktigt snabb och ibland till och med lite lekfull.

Det krävs dock en relativt hög hastighet innan bilen visar sin lekfulla sida och den känns aldrig okontrollerad eller svår att behärska.

ANNONS

I lägre hastigheter upplevs den som mogen och stabil.

BMW Z4 M40i
Z4 M40i är riktigt snabb, men det krävs höga hastigheter innan den blir lekfull. (Foto: Joel Sandberg)

Z4 kan kvickt fälla taket

Att fälla suffletten tar bara drygt 10 sekunder och kan göras i upp till 50 kilometer i timmen.

Den snabba processen hjälper till att hålla interiören torr när himlen plötsligt öppnar sig och ett skyfall i form av regn och hagel börjar störta ner.

BMW Z4 M40i
Canvastaket känns högkvalitativt och kan fällas upp och ner snabbt. (Foto: Joel Sandberg)

BMW Z4 tar sikte mot bergen

Målet är att ta Z4:an till den välkända vägen Transfagarasan Highway som anses vara en av Europas bästa vägar.

ANNONS

Tyvärr visar det sig att vägsträckan, som ligger på en hög höjd, nyligen varit med om en rad jordskred som resulterat i att en stor del av vägen är avstängd.

Dessutom visar väderprognosen regn och tjock dimma långt upp i bergen och det är osäkert om den förväntade körupplevelsen kommer att bli som tänkt.

Vi bestämmer oss därför för att fortsätta färden till staden Sibiu som ligger relativt nära bergen, för att morgonen därpå bestämma vilken rutt vädret tillåter.

BMW Z4 M40i
Vi besöker en stad nära bergen för att snabbt kunna ta oss till serpentinvägarna när vädret tillåter. (Foto: Joel Sandberg)

En färd i exotisk miljö

Resan mot Sibiu bjuder på slående vacker natur och oerhört bra och jämna vägar. 

Vägsträckan slingrar sig genom öppna landskap med höga bergstoppar i bakgrunden och pittoreska byar med blandat förfallna och fascinerande byggnader. 

BMW Z4 M40i
Vägarna till bergen är lika underhållande och vackra som de faktiska bergsvägarna. (Foto: Joel Sandberg)
ANNONS

Vi möts av familjer som åker häst och vagn och rullar fram i en tiondel av vad hastigheten på skyltarna visar. Dessutom går ofta gatuhundar och kor omkring löst i de små byarna. 

Z4 möter taskig väderleksrapport

Till slut når vi Sibiu i Transsylvanien och stadens äldre delar som bjuder på vacker arkitektur, idylliska torg och mysiga caféer och restauranger. 

Natten tillbringas på ett boende mitt i staden och dagen därpå rör vi oss söderut, tillbaka mot Bukarest. 

Väderrapporterna är dystra och visar mest regn och dimma. Vi bestämmer oss för att ta en väg på en lägre höjd som leder genom bergen snarare än över topparna.

Vi åker genom vacker natur med branta berg på båda sidor av vägen. Solen tittar fram och taket fälls på Z4:an, så att det trevliga motorljudet från den raka sexan hörs ännu bättre. 

BMW Z4 M40i
Z4 tar sig genom slående natur och trivs bra på vägen trots skiftande väder. (Foto: Joel Sandberg)

Accelerationen under omkörningarna är kvick tack vare den snabba automatlådan, den starka motorn och bilens låga vikt.

ANNONS

Med Z4 i smått anarkistisk trafik

Efter några timmar är vi tillbaka i Bukarest där den kaosartade stadstrafiken är igång för fullt. 

Vi har bekantat oss väl med bilen och väljer att sätta på musik, trycka hårt på gasen och njuta av den vilda trafikrytmen.

Efter en tid hittar vi fram till hotellet i stan där vi lastar ur våra tre resväskor som ryms i det klart godkända bagageutrymmet bakom suffletten – och andas ut. 

BMW Z4 M40i
Det ryms en hel del bakom suffletten i BMW Z4. (Foto: Joel Sandberg)

Summan av kardemumman

Att åka på roadtrip i Rumänien är något vi rekommenderar starkt.

BMW Z4 M40i var ett fantastiskt sällskap som med sin lätta vikt och bakhjulsdrift är som gjord för att ta sig genom bergen på riktigt bra, kurviga vägar.

ANNONS

Den sexcylindriga motorn garanterar ett leende som sträcker sig från öra till öra när man trycker gasen i botten, hör motorljudet och får känna vinden i håret.

BMW Z4 M40i
Bakhjulsdrift, 340 hästkrafter och öppet tak garanterar nästan alltid ett leende på läpparna. (Foto: Joel Sandberg)

M40i är det starkaste motoralternativet i Z4 och det absolut bästa valet. 

I en roadster, där man sitter nära marken och kan ta kurvor som om däcken vore täckta med superlim, så krävs det en stark motor med många hästkrafter för att körupplevelsen ska bli så rolig som möjligt. 

Z4 M40i är en utmärkt sportbil för sommarmånaderna och ett vettigt val när man ska utforska spännande vägar i nya länder. 

BMW Z4 M40i
Z4 M40i imponerar och har varit ett uppskattat sällskap genom Rumänien. (Foto: Joel Sandberg)

Vi vill rikta ett stort tack till BMW:s pressansvarige i Rumänien, Alex Seremet, för hjälpsam guidning och ett fantastiskt omhändertagande under hela resans gång.

BMW Z4 M40i Roadster
Motor: 3,0-liters, 6-cylindrig, bensin, 340 hästkrafter, 500 newtonmeter 
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,5 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1 640 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4324/1864/1304 mm
Pris: 716 600 SEK (Testbil cirka 800 000 SEK)

ANNONS

Redaktionens helhetsintryck av BMW Z4 M40i

Slutbetyg: 4/5

BMW Z4 M40i är den starkaste versionen och det bästa valet bland de olika motorerna bilen erbjuds med. De 340 hästkrafterna, bakhjulsdriften och den kompetenta automatlådan gör bilen till en snabb glädjemaskin. Den som inte har besökt Rumänien rekommenderas starkt att göra det och ta sig till bergen med bil där det finns mycket att upptäcka.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS