Test: BMW iX3
BMW iX3 var märkets första elbil sedan i3. Vi provkörde iX3 i november 2020 men redan nu har det kommit en uppdatering. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera uppdaterade BMW iX3.

ANNONS

Uppdateringarna beträffande iX3 är strikt kosmetiska. Framtill har nyllet stramats till med större njurar och plattat till framlyktorna.

Uppdaterade iX3 har även fått sig ett mer robust utseende och X-paketet som standard.

BMW iX3 från sidan
BMW iX3 har fått sig en försiktig uppdatering som går i linje med att strama till både design och urval. (Foto: BMW)

En konservativ interiör

På insidan möts man av nya stolar, en ny mittkonsol, ett uppdaterat infotainmentsystem i form av en 12,3-tums skärm (tillval) och i det stora hela har listan över tillval kortats ner med cirka 30 procent – i stället fokuserar BMW på att erbjuda olika paket.

Rent layoutmässigt bjuder interiören på en tysk historia. Det innebär med andra ord att den fungerar väl och är intuitiv.

I kontrast till BMW:s elektriska flaggskepp – som BMW iX – möts man av en väldigt traditionell kupé. Det är just det tankesättet som definierar iX3 som modell.

Interiör iX3
Till skillnad från exempelvis BMW iX är interiören i iX3 väldigt traditionell. (Foto: BMW)

Låg tyngdpunkt och bakhjulsdrift i BMW iX3

Elektriska iX3 var en sent påtänkt beståndsdel i X3:ans utbud.

Just X3 är den modell som BMW säljer mest av, varför att elektrifiera modellen blev en självklarhet i takt med att elektrifieringen gasade på.

Om det är något konsumenter törstar efter är det just eldrivna suvar.

ANNONS
ANNONS

BMW iX3 finns endast att tillgå med bakhjulsdrift, på typiskt traditionellt BMW-manér.

Något annat som är traditionellt är märkets filosofi beträffande just iX3.

Det tyskarna har gjort är att ha tagit en X3 och mer eller mindre proppat den full med batterier.

BMW har emellertid placerat batterierna under bilen.

Även om det inkräktar på markfrigången är inte iX3 tänkt att vara en suv som man rastar bortom asfalten.

Batteriplaceringen innebär att BMW iX3 har på pricken lika goda praktiska egenskaper som ordinarie X3, med undantag av fyrhjulsdriften vill säga.

BMW iX3 bagageutrymme
BMW iX3 rymmer 510 liter i bagageutrymmet. (Foto: BMW)
 bakifrån
Rent kördynamiskt imponerar BMW iX3. (Foto: BMW)

En BMW som går på el, helt enkelt

BMW iX3 tilltalar de som inte måste signalera för omvärlden att de minsann kör elektriskt.

Märket från Bayern har för närvarande delat upp sitt utbud av elektriska bilar i två lag – bilar för traditionalisterna som ska våga ta steget över till elektrifiering samt bilar för de som vill skylta med sitt val av drivmedel.

ANNONS
ANNONS

Körupplevelsen genomsyras av samma princip och plattan i mattan möts av att de 286 elektriska kusarna ögonblickligen galopperar ner i backen via bakhjulen.

BMW iX3 är inte överdrivet snabb men den känns alltid på hugget.

Rent kördynamiskt innebär den oerhört låga tyngdpunkten kombinerat med bakhjulsdriften att iX3 är rolig att ratta och uppträder med förvånansvärt atletiska färdigheter på kurviga vägar.

Komfortnivån är hög och ljudnivån i kupén är låg.

Trots att iX3 tillverkas i Kina – till skillnad från ordinarie X3 som byggs i USA respektive Tyskland – är kvalitetskänslan hög och i linje med det man förväntar sig av modellen.

framifrån
BMW iX3 känns högkvalitativ och premium – något som prislappen sannerligen borde garantera. (Foto: BMW)

Räckvidd och laddning

BMW iX3 har ett 80 kilowattimmars batteri som ger en WLTP-räckvidd på 460 kilometer medan man kommer runt 375 kilometer i verkligheten.

Bilen går att snabbladda upp till 150 kilowatt vilket innebär att 10 till 80 procent laddning tar drygt en halvtimme.

BMW:s laddnätverk består dessutom av 405 000 laddstationer i 29 länder runt om i Europa.

baken
BMW iX3 skyltar inte med att vara elektrisk. (Foto: BMW)

Summan av kardemumman

BMW iX3 bjuder på härliga köregenskaper och en bestämt konservativ approach till elbilar.

ANNONS
ANNONS

Den känns exakt som man förväntar sig av en eldriven X3, med undantag av den lägre tyngdpunkten och bakhjulsdriften.

De praktiska egenskaperna är goda, snabbladdningen innebär att långkörningar sker mer eller mindre smärtfritt tack vare räckvidden på närmre 40 mil.

Medan i3 sannerligen var före sin tid är iX3 mer i linje med rådande trender, på gott och ont. BMW iX3 är en utomordentligt trevlig elbil som gör det man väntar sig av den utan att skylta med det.

Plus

  • Känns som en BMW
  • Lika praktisk som fossildrivna X3
  • Rimlig räckvidd

 

Minus

  • Förhållandevis dyr
  • Finns inte med fyrhjulsdrift
  • Låg dragvikt (750 kg)

 

BMW iX3 Charged Plus (2022)
Motor: Elmotor bak, 286 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,8 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 461 km
Vikt: 2 255 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4734/1668/1891 mm
Pris: 699 900 SEK (Testbil ca. 800 000 SEK)

Högsta Växelns helhetsintryck av BMW iX3
Slutbetyg: 4/5

BMW iX3 känns helt enkelt som en BMW X3 som råkar vara eldriven. Det är toppen för de kunder som inte måste skylta om att de kör elbil och är lika praktiskt som sitt fossila syskon.