TEST Mazda MX-30: Det gäller att ha förmåga att se helheten. Visst finns det små detaljer att haka upp sig på som exempelvis räckvidden. Men handen på hjärtat – hur många mil åker du per dag egentligen?

Låt oss gå rakt på sak – Mazda är en förbannat bra biltillverkare och har oförtjänt låg marknadsandel i Sverige sett till hur bra deras bilar är.

Bolaget grundades redan 1920 som Toyo Cork Kogyo Co av Jurijo Matsuda. Jo ni läste rätt. Det var korktillverkning man började med. Något som man valt att lyfta fram i inredningen på MX-30.

Från kork blev det olika typer av maskindelar som i sin tur innebar att man började tillverka mindre fordon.

Stora försäljningsframgångar

Efter stora försäljningsframgångar under 80- och 90-talet med bilmodeller som 323, 626 och den ikoniska Mazda Miata var man då, tillsammans med Toyota, den ledande japanska tillverkaren.

Nu 30 år senare har man valt att positionera sig som något mer ”premium” än sina landsmän. Med ett spännande modellprogram har man fått mycket goda omdömen och flera utmärkelser kring sina olika modeller.

Men precis som alla biltillverkare så spottar man ur sig en modell då och då som kanske inte är optimal för marknaden.

De är man långt ifrån ensam om, men med en liten marknadsandel så kan det ur medialt perspektiv bli lite mer kännbart än för de stora drakarna.

Hur är Mazda MX-30 egentligen?

Med det i bakhuvudet slår vi Johan Lagerström på Mazda en signal och ber om att få provköra en två år gammal modell som några av våra kollegor haft en del synpunkter på.

Mazda MX-30 är en av få som sticker ut i floran av elbilar. Både på gott och ont. (Foto: Mazda)

Mazda MX-30 är elbilen som fått ryktet att vara riktigt bra – men att den har alldeles för kort räckvidd. Men handen på hjärtat – hur många mil kör vi fram och tillbaka till jobbet egentligen?

Oj, vilken skillnad

Så från en tysk elbil av nyare model så hoppade jag direkt in i Mazda MX-30 – och oj vilken skillnad.

Det första som slår en är hur välbyggd den är. Från en ganska spartansk och minimalistisk känsla till riktigt sköna säten och reglage man faktiskt förstår vad det är.

Mazda MX-30 test
Ganska skön mix av japansk och nästan skandinavisk design. Mycket bra sittkomfort och material i en blandning av vitt, grått och mörk grafit som går i harmoni med den ljusbruna korken. Tydliga reglage som är enkla att förstå. Man kan diskutera hur många funktioner man skall trycka in i en och samma skärm. Helt klart är att det är betydligt enklare att komma igång i en ny bil med ”klassisk layout” och slippa behöva gå igenom en instruktionsbok för att få igång hygienfunktioner (Foto: Mazda)

Ja, ni som kört en del nya elbilar vet vad jag menar. Tyskarna är bra ingenjörer men User Experience är inte deras bästa gren kan man konstatera efter att ha svurit i en halvtimme utan att få på radion.

Därför var det befriande att kliva in i Mazdan och få igång en ganska tekniskt avancerad bil utan varken höjt blodtryck eller onda besvärjelser.

Man har på ett snyggt sätt lyft in kork i inredningen i syfte att honorera Mazdas historia. Generellt bra kvalitet på inredning och detaljer. Något som särskiljer Mazda från övriga japanska tillverkare (Foto: Mazda)

Dubbla snösmockor

Nu hade vi lite otur under perioden vi hade bilen. Februari 2022 gav oss dubbla snösmockor och trafiken i Stockholmsområdet visade upp sig från sin absolut sämsta sida.

Mazda har sedan länge ett samarbete med Bose till sina bilar. Och ljudet i Mazda MX-30 gjorde ingen besviken. Grymt ljud som förhöjer premiumkänslan i kupén. (Foto: Mazda)

Nackdelen i stormbyar och snömodd var vi inte kunde få till de bästa bilderna. Så i flera fall har vi tvingats att skarva med Mazdas egna pressbilder.

Fördelen är att vi fick känna på hur Mazda gick i ordentligt vinterväglag med mycket snö. Med kraftiga dubbfria vinterdäck, låg tyngdpunkt och framhjulsdrift gjorde MX-30 ingen besviken.

Riktigt bra dubbfria vinterdäck gjorde att vi tog oss fram överallt trots dubbla snösmockor. (Foto: Dagens PS)

I snömodden gick hon som på räls. Mazda har sin vana trogen byggt en bil som blandar både lite tajtare sportig känsla med bekvämlighet.

Nu var det inte läge att utsätta testbilen för någon väghållningstest, men baserat på hur andra biljournalisters utlåtande så ska MX-30 vara med god marginal över genomsnittet av liknande modeller.

Man kallar det SUV

Kärt barn har många namn och SUV är det som säljer bäst. Visst är den SUV-liknande, med något högre markfrigång, absolut. Men någon klassisk SUV är det inte.

Med MX-30 har Mazda frångått den japanska traditionen att göra riktigt fula elbilar. Väl avvägda linjer och ett skarpt sluttande bakparti i syfte att upplevas mer som en sportcoupé. Vi gillar anslaget och positioneringen att tydligt distansera sig från de övriga elbilar. (Foto: Dagens PS)

I den klassiska elbilsvärlden har de japanska tillverkarna tävlat om att göra så fula elbilar som möjligt. (Ja, ni vet vilka jag menar). Även om de sålt i massor så krävs det någon form av destruktiv självbild att sätta sig bakom ratten i dom.

Så tack Mazda för att ni gjort MX-30 hyggligt snygg. Den går att framföra i trafiken utan att den visuella fåfängan får sig en törn.

Men räckvidd då?

Det finns en obalanserad bild av hur man nyttjar en bil. Tyvärr har alla räckviddspuritaner fått skrika högst i media och vilket skapar en skev bild av hur man använder en bil.

Fakta är att den genomsnittlige bilpendlaren i Sverige har 27 km enkel väg, dvs drygt 52 km per dag om man enbart kör till och från jobbet. Lägg till några mil extra för skjuts av barn, handla eller något annat ärende.

Med andra ord så kan man genomsnittligt klara sig alldeles utmärkt med 7-8 mil i räckvidd.

Men med det är det inte sagt att Mazda MX-30 har en bra räckvidd. I jämförelse med andra elbilar så är det i underkant – men MX-30 cirka 20 mil enligt WLTP räcker för en hel del svenskars bilkonsumtion.

Det sluttande bakpartier är snyggt men inskränker en hel del på lastförmågan. Fällbart baksäte underlättar för långa föremål och annat. Visst går det in en ihopfälld barnvagn – men sedan får man pussla ordentligt för att få med sig extra bagage. Men så är bilden också byggd för korta pendlingsavstånd. (Foto: Mazda)

Med en parkeringsplats och möjlighet ladda varje kväll så täcker det i varje fall 90 procent av mitt behov. Det är ju inte så att jag ligger sömnlös över att ”bara” ha 8-10 outnyttjade räckviddsmil i batteriet varje natt.

Men så är det inte för alla – självklart finns de personer och familjer som har behov av längre räckvidd. Och för dom finns det mängder av fina plugg-in hybrider att köpa.

Har du räckviddsångest – köp en plug-in hybrid

För om sanningen ska fram så spelar det ganska liten praktisk roll om elbilen har 20 eller 30 mil räckvidd – i varje fall om vi går efter vårt genomsnittspendlande.

För att kunna öppna bakdörren måsta man först öppna framdörren. I höjd med ryggstödets övre del sitter det på mittstolpen. Med ett enkelt handgrepp viker man upp bakdörren. (Foto: Dagens PS)

Vi har redan gått igenom den trevliga upplevelsen att slå sig ner bakom ratten. Och det gäller även passageraren. Idén med bakhängda dörrar är spännande, men är mer en kul gimmick än att det är praktiskt.

Bakåthängda bakdörrar Mazda MX-30
Har man väl öppnat bakdörren så behöver man lära sig en ny teknik att ta sig in. Man får ducka in med huvudet först i stället för med benen som man vanligtvis gör genom en bakdörr. Det är samma teknik som på tvådörrars bilar där man fällt fram framsätet. Visst är det ovant men det är en bättre lösning än att göra bilen med bara två dörrar. (Foto: Dagens PS)

Vi förstår syftet att positionera sig mot sina konkurrenter och där fyller det en funktion. Men blir det enklare att ta sig till baksätet? Inte alls, snarare ovant och krångligt.

Designen lovar något motorn inte kan hålla

Rent designmässigt så är det snyggt gjort och bidrar till att MX-30 får en sportigare karaktär en sina konkurrenter.

En sportighet som tyvärr inte motsvaras av kraften och prestandan. Det här kan vara det största problemet med MX-30.

145 hästkrafter är ganska beskedligt för en elbil. Detta till trots upplevs MX-30 som pigg och lättkörd. Styrningen har fin precision, komfort och ljudnivån på grov asfalt är fullt godkänd.

Snygg lösning med svart tak och svarta fälgar. I praktiken får man betrakta MX-30 som tvådörrars. Men å andra sidan så är det ingen familjebil med plats för två barn. Det här är en bra pendlarbil, troligtvis andrabil i en familj som har tillgång till laddning vid huset eller parkeringen. Som sådan är MX-30 perfekt. (Foto: Dagens PS)

Köregenskaperna är tillsammans med designen bilens starka sidor. Som ni förstått av ovan har vi inga problem med att MX-30 bara har 20 mils räckvidd.

Visst funkar runt 10 sekunder från 0-100. Men den nya elbilsvärlden har lärt upp oss att uppskatta acceleration och trycket mot ryggstödet när man gasar är en hygienfaktor.

Men vad tycker andra då?

Vi har för vana på PS att värdera hur även andra kollegor bedömer bilarna i sina provkörningar och tester.

Generellt är det positiva omdömen förutom gällande räckvidd och de bakhängda dörrarna.

I en värld av elbilar som ser likadana ut, där det är svårt att skilja modellerna från varandra, så har Mazda valt att skapa en tydlig positionering med MX-30.

Helt rätt att inte göra som alla andra

Något som man enligt mitt tycke gör helt rätt i. På det här sättet blir MX-30 en bil för individualisten som vill ha något som grannen inte har och som vågar stå för det.

Är det optimalt för den svenska marknaden? Nej, kanske inte. Men i höst kommer MX-30 med en wankelmotor som ”räckviddsförlängare.”

Det är tillräckligt udda och spännande för att vara en kommande klassiker.

Vi håller tummarna och ser fram emot hösten.

Dagens PS omdöme:

Ekonomi 3,5 av 5
Bra pris, speciellt som privatleasingalternativ

Körkänsla 3,5 av 5
Balanserad och skön körkänsla. Designen lovar mera tappar pga bara 145 hk

Kvalitet 4 av 5
Bästa kvalitet av de japanska alternativen

Helhetsupplevelse 3,5 av 5
Tänk om man hade haft lite kraftigare motor och räckvidd – då hade den varit väldigt nära en 5:a. Men med den kommande modellen med wankelmotor som ”räckviddsförlängare” kan MX-30 bli en kommande klassiker. Mazda gör helt rätt i att gå sin egen väg

ANNONS

Fakta Mazda MX-30

Pris: Från 432 900 kr för version Sky, 462 900 kr för Cosmo

Privatleasing från 2 495 kr/mån inklusive fri service, 1 500 mil/år

Säkerhet: 5 stjärnor Euro NCAP. Skydd av vuxna 91%, skydd av barn 87%, fotgängare 68%, förarstödsystem 73%

Motor: Synkron permanentmagnetmotor, 360 V, max effekt 107 kW (145 hk), max vridmoment 271 Nm

Mått: L 440 cm, B 180 cm, H 157 cm, axelavstånd 266 cm, femsitsig

Vikt: Tjänstevikt 1 750 kg, maxlast 384 kg, bagageutrymme 366 l, 1 171 l med fällt säte, ej släp

Kraftöverföring: Motor fram, drivning fram, automat

Prestanda: 0-100 km/h 9/8.3 sek, toppfart 145 km/h

Batteri: Litium-jon, 35.5 kWh, 192 celler, 355 V

Förbrukning: 19 kWh/100 km enligt WLTP

Räckvidd:
200 km enligt WLTP
265 i stadskörning

Laddning: CCS max 50 kW, ca 40 minuter 0-80%, wallbox 230 V, 16 A ca 10 timmarför att ladda upp till 100%, 6,6 kW ca 4,5 timmar för att ladda upp till 80%

Miljöförmåner: Miljöbilspremie för närvarande 70 000 kr

Garantier: Nybilsgaranti 3 år/10 000 kil, batteri 8 år/16 000 mil (det som inträffar först)

 

Relaterade artiklar:

Mazda MX-5 – som att träffa en kär vän Dagens PS

Mazda CX-30 – ett nummer större Dagens PS