Dagens PS

Biltest: Mazda CX-30 – ett nummer större

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 23 sep. 2019Publicerad: 23 sep. 2019

Girona, Spanien. Föregångaren CX-3 har de senaste åren tagit positionen som den japanska tillverkarens mest populära bil tillsammans med den större CX-5. Receptet har varit kombinationen av en sportig design, hög kvalitet, trevliga köregenskaper och ett överkomligt pris. Nu har modellen vuxit och fått en nolla i modellbeteckningen men vad mer har hänt?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den enda nackdel jag såg med föregångaren CX-3 var det begränsade bagageutrymmet. Designen var sportig och tilltalade såväl den yngre målgruppen som äldre med behov att kliva upp i en bil. Kvaliteten var på toppnivå och köregenskaperna underhållande. Den manuella växellådan tillhörde de allra bästa på marknaden. Så frågan var; vad kunde Mazda göra bättre?

När föregångaren var baserad på den lilla Mazda 2 så har CX-30 nya Mazda 3 som bas och den stora skillnaden märks framförallt i baksätet och bagageutrymmet. På längden har CX-30 vuxit med 12 cm och med ett axelavstånd på lite drygt 2,65 meter så har den närmat sig den större CX-5 betydligt och det bör locka de tidigare tveksamma spekulanterna.

Grundformen från CX-3 finns kvar där bakdelen står för den största förändringen med tydliga drag mot nya Mazda 3. Framtill så är de nya LED-ljusen mest framträdande. Interiört så känner man igen sig från Mazda 3 med den högt placerade infotainmentskärmen och de logiska värmereglagen. I testbilen huserar också ett 12 högtalare BOSE-soundsytem (tillval) som extra grädde på moset. Kvalitetsintrycket är i premiumklass med sköna materialval och perfekta passformer.

Förarsätet har fått en bättre inställning för att passa långa förare som jag men av någon anledning så har man ignorerat passageraren fram där sätet är har en begränsad manuell inställning. Benutrymmet bak är bättre än i CX-3 men fortfarande inget ställe där mina 197 cm skulle vilja spendera alltför lång tid. Bagageutrymmet däremot är påtagligt större och rymmer numera 430 liter och med baksätet nedfällt 1.430 liter.

ANNONS

Under huven hittar vi en tvåliters bensinmotor på 122 hk som Mazda kallar Skyactiv-G. Den assisteras av ett mildhybridsystem med ett 24V litiumjon-batteri. Det är en förhållandevis pigg motor när man når det maximala vridmomentet på 213 Nm vid 4.000 varv. 0-100 km/h tar 10,6 sekunder (11,1 sek AWD) och toppfarten nås redan vid 186 km/h (182 km/h AWD). Här hade det inte skadat med en turbo som hade gett modellen mer kraft, framförallt om man väljer den 6-växlade automatlådan.

Mazda erbjuder även en 1,8 liters dieselvariant på 116 hk och 270 Nm vridmoment redan vid 1.600 varv. Den kallas Skyactiv-D och är inte heller speciellt kvick med accelerationssiffror som är närmare en sekund långsammare än bensinaren och med en lägre toppfart. Det senaste är egentligen hypotetiskt eftersom vi har våra hastighetsbegränsningar, men man vill kanske åka ut en sväng i Europa. Även här saknas en turbo för den så välbehövliga extra kraften.

Den allra trevligaste motorn är helt ny för Mazda. Det handlar om den 180 hk starka tvåliters bensinfyran som trots 224 Nm vridmoment vid 3.000 varv sticker iväg från stillastående till 100 km/h på 8,9 sekunder och toppar 204 km/h. Det speciella med denna motor är att den antänder bränslet med hjälp av en hög kompression istället för ett tändstift. Detta bidrar framförallt till en lägre förbrukning och CO2-utsläpp och är en teknik vi kommer att hitta i de flesta bensindrivna Mazda-modellerna framgent. Även denna modell är utrustad med 24V mildhybrid.

Som standard hittar vi bl.a. följande säkerhetssystem och förarstöd; Smart Brake Support som hjälper till att bromsa in snabbare, blinda vinkelvarning, Rear Cross Traffic Alert som varnar för trafik från sidan när man backar, Lane Departure Warning och Lane-keep Assist. Kan kännas lite snålt att man lämnat funktioner som t.ex. Front Cross Traffic Alert och nödbromsfunktioner vid backning till listan av tillval.

Sammanfattning

ANNONS

Det man slås av när man kör samtliga CX-30 modeller, oavsett om de är fram- eller fyrhjulsdrivna, är hur komfortabla de är. Fjädringen är inte anpassad för aktiv körning utan för att ge föraren en skön väghållning oavsett om det är på motorväg eller kurviga bergsvägar. CX-30 är också väldigt tyst med mycket bra isolering mellan hjulhusen och kupén, något som man inte varit alltför bortskämd med när det gäller Mazda. Förbättrad stolskomfort för föraren men inte för passageraren är ett minus i protokollet. Varför snåla?

Kvaliteten och detaljfinishen är i premiumklass. Designen är sportigt utmanande samtidigt som CX-30 har blivit en aning mer återhållsam jämfört med föregångaren CX-3. Det som är lite synd är att Mazda i sin iver att minska förbrukningen och utsläppen har gjort avkall på körglädjen. Precis som i nya Mazda 3 så känns det som om 25-30 hk till bara hade gjort bilen gott. Men om man nu inte är en aktiv förare utan är lite lättare på högerfoten så är Mazda CX-30 en fantastiskt fin bil, framförallt när vi talar om värde för pengarna. För ett ingångspris på 249.900 kr så kan det inte gå fel…eller?

Teknisk specifikation och pris

Skyactiv-G

Motor:           2,0 liters bensinmotor med 24V mildhybridsystem
122 hk vid 6.000 varv och 213 Nm vridmoment vid 4.000 varv
Växellåda:    6 växlad manuell eller 6-stegad automat
Drivning:       Framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift med torque vectoring
Prestanda:    0-100 km/h på 10,6 sek (AWD 11,1 / Aut 11,2 / Aut AWD 11,7)
Toppfart:       186 km/h (AWD 182 / Aut 186 / Aut AWD 182)
Bl. förbr:       6,2 l/100 km (AWD 6,8 / Aut 6,6 / Aut AWD 7,3) WLTP
CO2 (WLTP):  141 g/km (AWD 153 / Aut 151 / Aut AWD 165)
Dragvikt:      1.300 kg
Miljöklass:    Euro 6d
Pris från:       249.900 kr (aut +16.500 kr / AWD +15.000 kr)

Skyactiv-D

Motor:           1,8 liters dieselmotor
116 hk vid 4.000 varv och 270 Nm vridmoment vid 1.600 varv
Växellåda:    6 växlad manuell eller 6-stegad automat
Drivning:       Framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift med torque vectoring
Prestanda:    0-100 km/h på 10,8 sek (AWD 11,6 / Aut 12,6 / Aut AWD 13,5)
Toppfart:       183 km/h (AWD 182 / Aut 183 / Aut AWD 179)
Bl. förbr:       5,1  l/100 km (AWD 5,7 / Aut 6,0 / Aut AWD 6,6) WLTP
CO2 (WLTP):  135 g/km (AWD 150 / Aut 158 / Aut AWD 173)
Dragvikt:      1.300 kg
Miljöklass:    Euro 6d-temp
Pris från:       266.400 kr (aut +16.500 kr / AWD +15.000 kr)

ANNONS

Skyactiv-X

Motor:           2,0 liters bensinmotor med 24V mildhybridsystem
180 hk vid 6.000 varv och 224 Nm vridmoment vid 3.000 varv
Växellåda:    6 växlad manuell eller 6-stegad automat
Drivning:       Framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift med torque vectoring
Prestanda:    0-100 km/h på 8,5 sek (AWD 8,9 / Aut 8,8 / Aut AWD 9,2)
Toppfart:       204 km/h (samtliga)
Bl. förbr:       5,9 l/100 km (AWD 6,5 / Aut 6,5 / Aut AWD 7,0) WLTP
CO2 (WLTP):  133 g/km (AWD 146 / Aut 146 / Aut AWD 160)
Dragvikt:      1.300 kg
Miljöklass:    Euro 6d
Pris från:       279.900 kr (aut +16.500 kr / AWD +15.000 kr)

Säljstart äger rum nu och första kundleveranserna sker i november.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS