Dagens PS

Svenska VW-ägare ersätts inte för utsläppsfusket

Volkswagen betalar ut knappt 8,8 miljarder kronor till bilägare i Tyskland som drabbats av utsläppsfusket. Men i Sverige får bilägarna inte ett öre i kompensation. (Foto: TT)
Volkswagen betalar ut knappt 8,8 miljarder kronor till bilägare i Tyskland som drabbats av utsläppsfusket. Men i Sverige får bilägarna inte ett öre i kompensation. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 27 feb. 2020Publicerad: 27 feb. 2020

Fordonsjätten Volkswagen betalar ut knappt 8,8 miljarder kronor. Men bara i Tyskland. I Sverige får bilägare som drabbats av dieselskandalen inte en krona.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det här berättar Dagens Nyheter. Och det nya är att VW nu går med på att betala ut mångmiljardbelopp i den så kallade dieselgate-härvan. Men bara till bilägare i Tyskland alltså.

Volkswagen har tidigare deklarerat att ingen ersättning alls skulle betalas ut. Men har nu biljätten gjort en u-sväng när det gäller inhemska VW-ägare och pytsar ut totalt 830 miljoner euro i en förlikning, knappt 8,8 miljarder svenska kronor, berättar DN som frågat Volkswagen Sveriges informationschef Marcus Thomasfolk om även svenska bilägare nu kan räkna med kompensation.

“Nej. Det som sker i Tyskland är helt och hållet ett resultat av tyska förhållanden och det komplexa juridiska system som den tyska grupptalan berörs av”, säger Marcus Thomasfolk till tidningen och tillägger att det är många år av processande i Tyskland som ligger bakom det nu aktuella VW-beslutet att kompensera tyska bilägare.

Han säger också att svenska bilägare enligt “svensk rätt” inte har rätt till ersättning och påpekar att Allmänna reklamationsnämnden, ARN, slagit fast detta i de ärenden som prövats.

DN konstaterar att drabbade Volkswagen-kunder i USA kompenserades nästan direkt efter det att utsläppsfusket avslöjades. VW hävdade då att amerikanska kunder hade lidit mer skada än europeiska, framgår det liksom att VW även köpt tillbaka dieselbilar i både Tyskland och i USA.

Det är fem år sedan dieselskandalen briserade. VW hade manipulerat motorerna så att bilarna vid laboratorietester släppte ut mindre kväveoxid och kvävedioxid än i körning i vägtrafik.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS