En norsk bilhandlare har bötfällts för sanktionsbrott efter att ha sålt en kinesisk elbil till en kund i Ryssland.
Bilhandlare sålde bil till Ryssland – tvingas böta
Mest läst i kategorin
Sedan Rysslands invasion av Ukraina har Norges regering infört handelssanktioner, varför försäljningen polisanmäldes av norska utrikesdepartementet. Det rapporterar Expressen.
Inte vilken elbil som helst
Bilhandlaren i fråga sålde en Hongqi E-HS9 till en kund i Ryssland, vilket alltså inte är tillåtet i Norge. Boten blev på 50 000 norska kronor, motsvarande 49 500 svenska kronor.
Det är första gången ett norskt företag har erlagts en bot för sanktionsbrott. I sammanhanget är 50 000 norska kronor inte en särskilt avskräckande summa.
Senaste nytt
Inte ensam att sälja till Ryssland
Det är emellertid inte första gången som bilar letar sig in i Ryssland på tveksamt manér. Många nya bilar går via Mellanöstern och exempelvis Kina säljer bilar för fullt i Ryssland.
Varför kunden valde att köpa en kinesisk bil från Norge i stället för Kina är oklart.
Billigare i Sverige
I Sverige har Hongqi kapat priserna på E-HS9 med upp till 300 000 kronor, vilket gör bilen billigare i Sverige än i Norge.
I Norge börjar den på motsvarade 693 000 svenska kronor. I Kina börjar Hongqi E-HS9 på cirka 800 000 kronor.
Otippat val
I dagsläget har ryska konsumenter endast tillgång till ryska, kinesiska och begagnade bilar på den inhemska marknaden.
Det finns emellertid fortfarande ett inflöde av bilar från andra delar av världen via inofficiella kanaler.
Säkerhetspolisen kommenterar
Norska Säkerhetspolisen – PST – talade med bilhandlaren som ansåg att reglerna var svåra att tolka.
Efter en diskussion kom de dock fram till att reglerna hade brutits, varför bilhandlaren fick böta.
Läs även: Rika ryssar fortsätter köpa västerländska vrålåk
Läs även: Kina säljer flest bilar – tack vare Ryssland
Läs även: Volvo Cars systerbolag säljer bilar till Ryssland
Läs även: Geely rekordökar i Ryssland – svartlistas nu av Ukraina
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.