Dagens PS

Audis ringar – mer än bara cirklar

Audis ringar
På Audis nya elbilssatsning i Kina finns inte längre märkets karaktäristiska ringar kvar. Är detta en felsatsning eller geni-drag? (Bild: Montage/WikiCommons)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 15 nov. 2024Publicerad: 15 nov. 2024

När nu Audi väljer att skrota sina klassiska ringar i sin kina-satsning, är det mer än bara fyra cirklar som plockas bort från bilarna.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Att förändra en logotyp är ett arbete som de flesta rutinerade marknadsförare och företagsledare bävar inför. Speciellt om bolaget går bra och har en stabil utveckling, är det riskabelt att pilla på den bild som kännetecknar hela bolaget.

När nu tyska Audi presenterar sin kinesiska elbilssatsning utan märkets karaktäristiska fyra ringar, är det ett grepp som är djärvare än djärvt.

Kommer namnet Audi ensamt att räcka för att profilera tillverkaren? Eller kastar de nu ut babyn med badvattnet?

Historien bakom ringarna

Historien bakom Audis ikoniska logotyp med de fyra sammanlänkade ringarna har en fascinerande historia som sträcker sig tillbaka till 1930-talets Tyskland.

De fyra ringarna i Audis logotyp representerar sammanslagningen av de fyra tidigare självständiga tyska bilmärken som 1932 gick samman för att bilda Auto Union AG.

För att överleva 1930-talets lågkonjunktur gick fyra tyska biltillverkare samman och bildade Auto Union. (Bild: Chemnitz/WikiCommons)

Företagen som beslutade att slå sina påsar ihop var Audi, DKW, Horch och Wanderer.

Sammanslagningen skedde under 1930-talets ekonomiska depression, då många företag kämpade ekonomiskt. 

ANNONS

Initiativet till sammanslagningen kom från den bank som hade samtliga fyra tillverkare kunder. Och syftet med initiativet var enkelt; att rädda bolagen från individuella konkurser.

ANNONS

Senaste nytt

Auto Union bildas

Den 29 juni 1932 bildades officiellt Auto Union AG, med huvudkontor i Chemnitz, Tyskland. Logotypen för et nya bolaget valdes med omsorg. Resultatet blev den numera klassiska med de fyra sammanflätade ringarna där varje ring i logotypen representerar ett av de fyra ursprungliga företagen, symboliserande deras sammanflätade öden och gemensamma framtid.

Auto union på tävlingsbanan
Auto Union gjorde sig bland annat känt för den ständiga duellen på racerbanorna med Mercedes-benz om vem som var snabbast i världen. Här en Auto Union type D. (Foto: Spurzem/WikiCommons)

Sammanslagningen kom att bli ett lyckodrag. Auto Union växte fort och kom på 1930-talet att bli Tysklands näst största tillverkare efter Mercedes-Benz. 

Företaget tilldelade varje varumärke ett specifikt marknadssegment, vilket möjliggjorde effektiv delning av utveckling och komponenter2.

Efterkrigstidens förändringar

Efter andra världskriget förändrades den tyska bilindustrin – mycket på grund av det nya bolaget Volkswagen som snabbt kapade åt sig en ansenlig del av marknaden.

1958 köper så Mercedes-Benz sin gamle rival Auto Union, men säljer bolaget vidare redan 1964 till Volkswagen, som behåller namnet på bolaget till 1985 då det helt enkelt blir Audi AG.

ANNONS

Trots alla dessa förändringar har Audis logotyp med de fyra ringarna förblivit i stort sett oförändrad sedan den skapades 1932.

Symboliserar arvet

 Den fortsätter att symbolisera företagets historia och arv, samtidigt som den representerar Audis moderna identitet som en ledande lyxbilstillverkare.

Audi utan ringar
Nu satsar Audi i Kina med en ny serie bila utan ringarna i fronten. (Foto: Audi)

Audis fyra ringar är således mer än bara en logotyp – de är en påminnelse om företagets unika ursprung och dess förmåga att anpassa sig och överleva genom decennier av förändringar i bilindustrin.

Och nu förpassas de delvis till historien. Vi får väl se om det är ett genidrag eller början till slutet.

Läs mer om Audis satsning i Kina här. Dagens PS.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]