Dagens PS

Audi Spyder – den bortglömda ikonen

Audi Quattro Spyder
Hade inte fegisarna funnits i Audis ledningsgrupp hade den vackra Audi Quattro Spyder förmodligen blivit verklighet redan 1991. (Foto: Audi)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 20 okt. 2024Publicerad: 20 okt. 2024

Hade Audis marknadsavdelningen varit lite modigare, hade dagens sportbilsvärld troligen sett annorlunda ut.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Ingen minns en fegis. Men kanske är det just fegisarna som skulle lyftas fram mer. För de ickebeslut som följer i deras spår, kan vi lära oss mycket av i dag.

För det är fegisarna som bromsar heller än vågar. Det är fegisarna som drar upp gränser och det är alltid fegisarna som i förlängningen kan vara ett direkt hot mot utvecklingen.

Fråga bara Audi.

1991 var absolut inte ett år som dagens Audi-entusiaster har några direkta minne av. Bortsett från den fantastiska och i dag ikoniska Quattron, var förtegets modellutbud en parad av gäspande tråkig design.

Audi Spyders vackra linjer
Det var en vacker bil – ur alla vinklar. Inte konstigt att publiken jublade. (Foto: Audi)

Därför blev det kalabalik när Audis ledning drog av täcket för en ny konceptbil på Frankfurt Motor Show samma år.

Förföriska linjer

Här stod nu en slank, låg och vacker sportbil med linjer och ett stuk som förförde. Stuket var helt rätt modernt, men designavdelningen hade lyckats precis att balansera linjerna så de inte kändes konstiga.

Den blev en snackis direkt.

ANNONS

Här kom tråk-Audi med en bil som många till och med hävdade kunde ge de namnkunniga italienska sportbilstillverkarna en match.

Audi Spyder uppifrån
Nog lånades många linjer till Audi R8 – 15 år senare. (Foto: Audi)

För bilen rymde också på en hemlighet. En hemlighet, som när den avslöjades, lyfte intresset till ännu högre höjder.

För inbäddad bakom sätena fanns en mittplacerad uppstressad variant av bolagets V6:a.

Med 2,8-liters cylindervolym och 12 ventiler och lite annat godis ombord, hade ingenjörerna lyckats pressa ut hela 172 hästar ur maskinen.

ANNONS

Senaste nytt

Vackert namn

Bilen, som fått det vackra namnet Quattro Spyder fick ett fenomenalt mottagande. Publiken var entusiastisk, köparna stod i kö och allt verkade vara upplagt för en försiktig start på produktionen.

Om det inte hade varit för fegisarna.

För trots att allt såg bra ut, drog bolagsledningen till slut i stoppspaken. Audi Quattro Spyder kom aldrig i produktion och den vackra sportbilen ställdes undan på elefantkyrkogården.

ANNONS
En arg Audi-grill
Äter småbilar till frukost. Spydern var en arg och modern superbil 1991. (Foto: Audi)

Det kom sedan att dröja till 2006 innan projektet åter dammades av och Audi R8 gjorde entré på både mässor och i verkligheten på gatorna.

Men hade inte fegisarna funnits, hade Quattro Spyder förmodligen blivit verklighet.

Och vilket försprång dagens Audi då hade skaffat sig på marknaden.

Här kan du se Spydern in action.

Läs också om dagens Audi Exclusive. Dagens PS.

ANNONS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]