Nya Audi Q4 e-tron Sportback är ett av de främsta alternativen för den som söker en elbil med det lilla extra. Bilen är inte bara snygg – den är både komfortabel och lättkörd. Dagens PS har testat bilen i svenska höstrusket – och Audin övertygar. 

ANNONS

Utbudet av elektriska SUV:ar har förvandlats till ett veritabelt getingbo. Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq, Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 – och så Audi Q4 e-tron. Att välja rätt bil bland alla nyheter är inte det lättaste.

Audi lanserade Q4 e-tron i somras och nu börjar bilen hitta ut till köparna på allvar. Dagens PS har testat Q4 e-tron Sportback i svensk gråmulen höstvardag. Är bilen lika bra när temperaturen börjar sjunka och höstrusket piskar mot rutorna?

Q4 e-tron går mjukt även över gropiga grusvägar på landsbygden. Foto: Maths Nilsson

Under en ruggig svensk höstvecka testar jag en Q4 e-tron Sportback 50 quattro med S-line. Hur klarar sig bilen på leriga grusvägar på landsbygden? Håller batteriet vad det lovar? Och hur står den sig mot konkurrenterna?

Audi har valt att behålla en klassisk förarmiljö och interiör som knyter an till tidigare Audimodeller. Instrumentpanelen ramar in ratten. I bjärt kontrast till Tesla finns det displayer både framför föraren och vid sidan om. Dessutom finns det gott om hederliga knappar för klimatanläggningen och för att ändra körlägena.

Det känns lite gammaldags, men i verkligheten är det säkrare och mer ergonomiskt än det ultramoderna och minimalistiska som bland annat Tesla erbjuder. Den som gillar en gammal hederlig instrumentpanel i stället för minimalism och ultramodernism kommer att trivas i Audin.

Audi har behållit en ganska traditionell interiör med instrumentkluster och många knappar. Det vinner ergonomin på. Men 18 knappar på ratten är för mycket. Foto: Audi

Ett par detaljer känns lite påvra jämfört med dyrare Audi-bilar. Dörrsidorna är i plastigaste och tunnaste laget och inte helt i Audis normala premiumnivå. Och touchkontrollen till volymen är sämre än en riktig ratt. Det kompenseras av ratten som är Audis snyggaste på länge.

Men de 18 olika knapparna på ratten är att gå för långt, det går inte ta rätt när du ska ha uppmärksamheten på vägen. S-Line har sportstolar och jag sitter väldigt skönt i bilen. Det är enkelt att hitta en skön körställning. Eftersom bilen saknar kardantunnel är det väldigt luftigt mellan framstolarna.

ANNONS
ANNONS

Stort baksäte

Baksätet är en av bilens allra starkaste sidor och här är det faktiskt minst lika rymligt som i den större och betydligt dyrare Audi e-tron. Hemligheten bakom det är att Q4 e-tron är konstruerad för eldrift och för att ha ett batteri i bottenplattan redan från start.

Enligt Audi är bilen lika kompakt som en Q3, men lika rymlig i baksätet som Q7. Bagageutrymmet är på drygt 500 liter, och kommer räcka bra till för såväl golfare som barnfamiljer. Strängt taget finns det inget skäl att välja en större e-tron, förutom den bekvämare luftfjädringen.

Växelspakens tid är förbi. Nu är det en liten knapp på en hylla. Foto: Audi

Jag har tillbringat många mil i Volkswagen ID.4 som är byggd på samma plattform som Audi Q4 e-tron. Men efter flera dagars körning i Audi Q4 är jag säker i mitt omdöme om att bilen är betydligt trevligare att köra än Volkswagens alternativ.

Vill behålla bilen

En annan familjemedlem hyllar bilen som det bästa hon kört det senaste åren och vill helst behålla bilen för gott, och skicka bort vår nuvarande ”daily driver”.  Audis ingenjörer verkar ha lyckats bättre med finkalibreringen av styrning och fjädring än koncernkollegerna Volkswagen och Skoda.

Men tanken är ju att Audi ska vara premiumalternativet. Audi Q4 e-tron kan vara den bästa kompromissen mellan sport och komfort bland elbilarna just nu. Bilen går mjukare och tystare på dåliga vägar än den stötiga Tesla Model Y. Även på motorväg är Audin en komfortkryssare av rang.

299 hästkrafter räcker gott i daglig körning – men någon riktig raket är det inte. Men vassare versioner lär komma. Foto: Maths Nilsson

Den fyrhjulsdrivna versionen Q4 e-tron 50 quattro har 299 hästkrafter och det räcker gott för de flestas behov. Bilen är inte lika brutal som en Tesla, men det finns få tillfällen när du kan nyttja alla accelerationsresurser och en ännu snabbare bil är till största del en leksak du sällan kan utnyttja fullt ut. 0-100 km/h går på 6,2 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 180 km/h.

Bilen är väldigt lättkörd i stadstrafik med sin snäva svängradie på drygt 10 meter. Du sitter högt och har god sikt runt om, även om de tjocka A-stolparna i fram skymmer lite ibland.

ANNONS
ANNONS

Fyrhjulsdriften märks inte ens på blöta höstvägar, för att göra bilen mer effektiv är asynkronmotorn på framaxeln passiv när den inte behövs. Den aktiveras prediktivt eller när bakhjulen spinner. Tidigare testar av syskonet ID.4 talar för att fyrhjulsdriften kommer behövas i svensk halka. Audin är väldigt lätt i baken med bakhjulsdrift. En Audi ska ha fyrhjulsdrift, så är det bara.

Räckvidden är 46 mil för den fyrhjulsdrivna versionen. På hösten krymper det till runt 40 mil vid lugn körning. Foto: Maths Nilsson

Räckvidden är 46 mil enligt WLTP, men i svenska hösttemperaturer verkar den verkliga räckvidden ligga på omkring 40 mil när jag mestadels kör på 70-vägar på landet. Fullt godkänt, men lite mindre än Tesla Model Y Long Range.

En jämförelse med de elektriska koncernsyskonen Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq går inte att undvika. Audin är en bra slant dyrare, inte sämre på något, och bättre på en hel del områden. Många kommer uppleva exteriören som snyggare och mer kraftfull än konkurrenterna inom koncernen. Interiören är klart lyxigare än den mer minimalistiska Volkswagen. Men framförallt är Audin skönare att köra, vilket motiverar merkostnaden.

Tesla främsta konkurrenten

Den största konkurrenten för Audi Q4 e-tron just nu är Tesla Model Y, som säljer i stor upplaga. Audin är mer komfortabel, tystare och mer avslappnad att köra och bjuder på mer traditionell ergonomi.

Teslan å sin sida är snabbare, sportigare, har en tightare känsla, ultramodern förarmiljö och vassare förarstödssystem. Audi har behållit mycket av det bästa från en traditionell bil på Q4 e-tron Quattro. Om du vill ha det bästa från två världar är bilen ett alternativ du verkligen bör överväga.

Jodå, det finns nackdelar även Q4 e-tron. Prislappen för en Q4 e-tron 50 Sportback quattro börjar på 660 000 kronor, och då är inte bilen färdigutrustad. Backkamera och adaptiv farthållare måste köpas till, liksom en del annat. Med några paket för att bilen ska få de bästa assistanssystemen och en del smågodis landar anrättningen på nästan 800 000 kronor och bilen kan bli dyrare än Tesla Model Y.

Sportback-versionen har en mer attraktiv siluett, och utrymmet tar inte alltför mycket stryk. Foto: Maths Nilsson

Fakta Audi Q4 e-tron

Priser innan klimatbonusen på 70.000 kr:
Q4 35 e-tron (170 hk/125kW): från ca 475 000 kr
Q4 40 e-tron Proline (204 hk/150 kW): från ca 564 700 kr
Q4 50 e-tron quattro Proline advanced (299 hk/220 kW): från ca 641 900 kr
Pristillägg Q4 Sportback e-tron ca 22.700 kr

ANNONS
ANNONS

Räckvidd och förbrukning

Audi Q4 35 e-tron: 19.1–17.0 kWh/100 km. Räckvidd upp till 338 km.
Audi Q4 40 e-tron: 19.3–17.3 kWh/100 km. Räckvidd upp till 511 km.
Audi Q4 50 e-tron quattro: 19.9 –17.9 kWh/100 km. Räckvidd upp till 488 km

Audi Q4 Sportback 35 e-tron: 18.6–16.6kWh/100 km
Audi Q4 Sportback 50 e-tron quattro: 20.9 –17.6 kWh/100 km.

Specifikation testad modell, Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro

Max. effekt: 299 hk (220 kW) systemeffekt
Vridmoment: 460 Nm
Växellåda: 1-stegad
Topphastighet: 180 km/h
0-100 km/h: 6,2 s
Batterikapacitet: 77 kWh (netto), 82 kWh (brutto)
Bagageutrymme volym: 520 till 1490 liter
Maximalt tillåten släpvagnsvikt: 1 200 kg
Förbrukning, blandad (WLTP): 18,2-19,9 kWh/100 km beroende på utrustningsnivå
Räckvidd (WLTP): 443 – 483 km beroende på utrustningsnivå
CO2-utsläpp: 0 gram/km

Bakpartiet har en skulptural design.Bakåtsikten är begränsad. Foto: Maths Nilsson

 

Läs även: Test Kia EV6: Så bra är nya hajpade elbilen [Dagens PS]