Dagens PS

Är Hyundai Ionic 5N marknadens bästa elbil?

Hyundai Ionic 5N
De norska journalisterna jublade när de fick sätta sig bakom ratten på nya Hyundai Ionic 5N. Den både uppförde sig och lät som en bensinbil. Låt oss förklara hur. (Bild: Hyundai)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 23 nov. 2023Publicerad: 24 nov. 2023

Den frågan ställde sig norska tv2 innan de satte sig bakom ratten. Och svaret efter att ha kört Ionic 5N, är ett rungande ja!

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Jag har testat och kört kanske 500 båtar genom åren. Stampat runt dem i sjöar, provlegat kojer, svängt och pressat dem till vältningsgränsen. Det är dock väldigt få båtar som verkligen sticker ut.

Jag tror att detsamma gäller för testgänget på norska tv2.

Mängden av bilar de kör, gör att de flesta bilar bildar en hyfsat jämn massa utan något som sticker ut.

Hyundai Ionic 5N
På håll ser den ut som en vanlig Ionic. Men ack vad du bedrar dig. (Bild: Hyundai)

Men när DEN bilen kommer, känns det i hela alfabetet.

Nya Hyundai Ionic 5N är en sådan bil. En som sticker ut och får superlativen att stocka sig på tangentbordet.

Körglädje i fokus

Bakom bilens utveckling har målet varit klart. Den nya bilen ska leverera minst samma körglädje som en klassisk häftig bensinbil.

ANNONS
Hyundai Ionic 5N
Attityden och detaljerna skvallrar väl ändå om att detta kanske inte är en bil som du ska mucka allt för mycket med. (Bild: Hyundai)

Det är ju annars en av elbilsmotståndarnas tyngsta fördomsargument: att en elbil känns inte på riktigt.

“Vi har kört bilen över 1000 mil på Nüburgring”, säger Albert Biermann, en av utvecklingscheferna som Hyundai lockat över från BWM för projekt N.

“Meningen är inte att bilen ska vara snabbast runt banan. Men du ska ha riktigt roligt och kul bakom ratten”.

ANNONS

Senaste nytt

En annan bil

Jämför du N-modellen med en vanlig Ionic 5, har de knappt några tekniska likheter.

Elmotorerna levererar 650 hästkrafter till backen via en egen bottenplatta med egna dämpare. Bilen är både lägre, bredare och lite längre än en vanlig Ioniq 5.

Hyundai Ionic 5N
LIte cockpit-varning. Många knappar och reglage är det att hålla ordning på. (Bild: Hyundai)
ANNONS

Listan på teknikaliteter kan göras lång. Sammanfattningsvis kan sägas att bilen drar upp mungiporna till nya nivåer.

Och en extra kick ges då funktionen N Active Sound aktiveras. Då simuleras ljudet av Hyundais egna 2-litersmaskin i 10 högtalarna – åtta inne i bilen och två på utsidan.

Riktigt corny men fasen så ballt.

Läs mer:

Om norska tv2:s test här.

Top Gear rankar sina fem elbils-favoriter (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS