För en bilentusiast finns det få namn som framkallar en sådan känsla av vördnad och beundran som Alfa Romeo 33 Stradale.
Alfa Romeo 33 Stradale, lika älskad då som nu


Mest läst i kategorin
Namnet “Stradale”, som betyder “för vägen” på italienska, viskar om dess unika ursprung som en gatulaglig version av en renodlad racerbil – en sällsam fusion av kompromisslös prestanda och en skönhet som tar andan ur en. En blick på dess svepande linjer och man förstår att detta är något utöver det vanliga.

Legenden föds på banan
Berättelsen om Alfa Romeo 33 Stradale börjar på racerbanan. Efter ett uppehåll återvände Alfa Romeo till motorsporten på 1960-talet under ledning av den briljante ingenjören Carlo Chiti och hans team på Autodelta. Resultatet blev Tipo 33 Group 6-racerbilen, som presenterades i mars 1967.
Denna best var initialt utrustad med en fyrcylindrig motor, men fick snabbt en 2,0-liters V8 som producerade imponerande 270 hästkrafter. Med en vikt på endast 680 kilogram var effekt-till-vikt-förhållandet “galet” för sin tid, som en vild best på hjul.

Alfa Romeos dåvarande president, Giuseppe Luraghi, hade en vision som sträckte sig bortom racerbanan. Han ville skapa en gatulaglig version av Tipo 33, en “drömbil” som kunde utmana superbilar som Lamborghini Miura. Tanken var att göra racingteknik tillgänglig för allmänheten, att ge vanliga dödliga en smak av racingvärlden.
Denna ambition innebar dock betydande utmaningar. Även om Stradale-versionen delade många komponenter direkt med racerbilen, var den “extremt rå” att köra på vägen. För att göra den mer lämplig för vägbruk, förlängdes hjulbasen med 10 centimeter till 2350 millimeter, vilket skapade lite mer utrymme i kupén.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
De två magnesiumskotten förstärktes med stål för ökat krockskydd, och de centrala chassirören tillverkades av stål istället för aluminium. Trots dessa anpassningar behöll bilen sitt kompromisslösa racing-dna. Denna blandning av ren prestanda och konstnärlig design, även med inneboende kompromisser i körbarheten, är det som gör 33 Stradale så hyllad. Den var inte utspädd för vägen; den anpassades, men behöll sin själ och sin råhet.

Scagliones mästerverk: När form möter funktion
Kärnan i 33 Stradales visuella magi ligger i Franco Scagliones mästerliga design. Scaglione, en av Italiens mest respekterade designers, fick uppgiften att förvandla racerbilen till en gatubil, och resultatet har beskrivits som “ett konstverk på hjul” och av många som “den vackraste bilen någonsin”. Hans förmåga att “mästerligt förvandla tekniska begränsningar till utsökt stilfulla drag” var extraordinär.
Scaglione, med en bakgrund som flygingenjör, förenade sin tekniska träning med en medfödd känsla för skönhet, vilket resulterade i det som Alfa Romeo kallar “nödvändig skönhet”. Hans design var både “aerodynamiskt spännande och härligt funktionell”.
Ett framträdande exempel på detta är de ikoniska fjärilsdörrarna. Bilens extremt låga höjd – mindre än en meter, närmare bestämt 99 centimeter, vilket är en tum lägre än Ford GT40 – gjorde insteg och utsteg obekvämt.
Scagliones geniala lösning var att designa dörrar som öppnade uppåt och framåt, och som skar in i taket. Detta löste inte bara tillgänglighetsproblemet utan blev också en definierande, aerodynamiskt förbättrande egenskap.

Scaglione stod inför betydande utmaningar utan moderna verktyg som datorer eller vindtunneltester. Istället använde han ett ganska realistiskt system där han fäste ulltrådar på bilen och fotograferade deras rörelse under körning för att studera luftflödena.
Denna designfilosofi, där form följer funktion men med en inneboende elegans, är en hörnsten i italiensk bildesign och en viktig anledning till 33 Stradales bestående inflytande och beundran. Den visar att sann skönhet inom ingenjörskonsten uppstår när design direkt adresserar och förhöjer funktionella behov.

En prislapp för evigheten
Idag är 33 Stradale ett extremt sällsynt samlarobjekt som sällan kommer ut på marknaden. När den väl gör det kan en intresserad köpare förvänta sig att betala mellan 10 och 20 miljoner euro, vilket motsvarar ungefär 116 miljoner till 232 miljoner svenska kronor (med en växelkurs på 1 EUR = 11,60 SEK).
Vissa källor uppskattar dess pris till 10 miljoner amerikanska dollar, vilket är cirka 104,7 miljoner svenska kronor.

Tre konceptbilar baserade på 33-chassit såldes av RM Sotheby’s 2020 för motsvarande 14 381 459 euro, det vill säga över 166 miljoner svenska kronor. Dess värde tillskrivs dess sällsynthet, innovativa design, racinghistoria och italienska hantverk.
Detta belyser en paradox: bilens kommersiella “misslyckande” i termer av produktionsvolym, tillsammans med dess konstnärliga och ingenjörsmässiga briljans, bidrog direkt till dess extrema sällsynthet och astronomiska nuvarande marknadsvärde.
Den höga ursprungliga kostnaden och den arbetsintensiva konstruktionen gjorde den till en nischprodukt från början, vilket oavsiktligt cementerade dess framtid som en samlares heliga graal.



Alfa Romeo 33 Stradale, i både sin ursprungliga och moderna inkarnation, intar en unik position i bilhistorien som en djupgående blandning av konst, ingenjörskonst och passion. Båda modellerna förkroppsligar “Alfa Romeos själ” – ett engagemang för “nödvändig skönhet” och enastående prestanda.

200 miljoner kronor för legendarisk Alfa på auktion
Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider: En odiskutabel ikon, designad för att dominera tävlingsbanorna. Nu på auktion med ett värde på 20 miljoner dollar.
Missa inte:
Upptäckt i svenskt kärnkraftverk – barn bodde i anläggningen. News 55
Sverige sänker skatten: På el, dans och jobbresor. E55
Kinas robotar sopar mattan med väst: “Historiskt ögonblick”. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.