Nya BMW M240i, som vi provkörde i fjol, har nu hamnat i klorna hos diverse eftermarknadsaktörer. AC Schnitzer, som specialiserar sig på BMW och Mini, har nu lagt vantarna på nya M240i.
AC Schnitzer kryddar till BMW M240i
Mest läst i kategorin
Det som det tyska bolaget gjort med nya BMW M240i är både mekaniskt och kosmetiskt.
De har trissat upp prestandan genom att höja effekten från 374 hästkrafter och 500 newtonmeter till 420 hästkrafter och 600 newtonmeter.
Prestanda som heter duga
Det innebär att den hamnar i samma liga som förra generationen BMW M3.
AC Schnitzer har inte gått ut med några accelerations- eller toppfartssiffor men räkna med att den trimmade modellen är vassare än originalets 4,3 sekunder till 100 och toppfart på 250 kilometer i timmen.
Det fina med AC Schnitzer är att det ingår en garanti när man uppgraderar hos dem.
Om man så vill går det även att få uppgraderingar utöver de man finner under motorhuven.
Man kan få ett annat avgassystem som förhöjer den akustiska upplevelsen.
Fortsättningsvis kan man få en sänksats till bilen som sänker den med uppåt 25 millimeter.
Dessutom kan man få aerodynamiska komponenter som AC Schnitzer själva uttrycker det, däribland en annan splitter och en vinge som ser bestämt märklig ut.
Lansering i sommar
Paketet finns att tillgå från augusti i år, vilket är flera månader innan nya BMW M2 dyker upp.
Det går att köpa till både bakhjuls- och fyrhjulsdrivna M240i; i Sverige får vi endast den fyrhjulsdrivna varianten.
Jag kan dock avslöja att den känns väldigt bakhjulsdriven.
Priset har ännu inte kommunicerats men rent historiskt har eftermarknadstrimmaren varit väldigt duktiga på att ta betalt för sina uppgraderingar.
På de flesta marknader innebär inte en AC Schnitzer inte att BMW-garantin går upp i rök, något som helt klart är en trygghet. Dessutom erbjuder de själva en garanti på tre år och tio tusen mil.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.