Dagens PS

Abarth 500e är en eldriven busbil

Visa Abarth 500e Design
Abarth 500e lovar att bevara föregångarens körgjädje. (Foto: Abarth)
Morgan Petri
Morgan Petri
Uppdaterad: 22 nov. 2022Publicerad: 22 nov. 2022

Abarth tar ett kliv in i den elektrifierade världen med nya Abarth 500e som blir efterträdaren till Abarth 500 och dess miljontals varianter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Abarth 500e Styling

Nya Abarth 500e heter uppmärksamhet i efternamn. (Foto: Abarth)

Definitivt en Abarth

Trots att Abarth 500e är en elektrifierad version av en bil vars signatur var baserat på ett ljudspår fullt av popcorn och argsinta läten, ska man ha lyckats behålla det som gör en Abarth till, ja, en Abarth.

Först och främst räcker det att man sneglar på Abarth 500e för att känna sig visuellt påhoppad. Stylingen är aggressiv och färgerna minst sagt uttrycksfulla.

Abarth 500e Logga

Avsaknaden av en extrovert ljudbild baserad på explosioner har man löst genom att dels spela upp diverse gitarrljud vid uppstart och när man överskrider 20 km/h. 

De har gått så långt som att ersätta de vanliga pipljuden från assistanssystemen med en mer passande trudelutt.

Nöjer man sig inte med det finns en “Sound Generator” att tillgå vars enda syfte är att reproducera det ikoniska ljudet från Abarths egna förbränningsmotorer.

ANNONS

Ljudbilden har man gjort sitt yttersta för att bevara. (Foto: Morgan Petri)

Gokart-känslan har man strävat efter att behålla och förbättra. Accelerationen från 20 till 40 km/h, 40 till 60 km/h och 60 till 100 km/h är alla en sekund kvickare än en Abarth 695.

Vidare är hjulbasen på Abarth 500e längre, däcken breddade och balansen ska vara allmänt förbättrad. 

Abarth 500e plockar det största batteriet ur en Fiat 500e, vilket har en kapacitet på 42 kWh och parar ihop det med en elmotor på 155 elektrifierade skorpionkrafter.

Abarth 500e interiör

Den sportiga interiören är fylld av moderna bekvämligheter. (Foto: Abarth)

Prestandan i Abarth 500e duger för att 0-100-sprinten ska avklaras på 7 sekunder blankt, vilket för en bil i den här klassen är väldigt rappt.

ANNONS

Senaste nytt

Abarth 500e Scorpionissima

Lanseringsmodellen – som går under namnet “Abarth 500e Scorpionissima” – är en fullutrustad historia klädd i antingen “Acid Green” eller “Poison Blue”. Den går att få både som halvkombi och cabriolet och byggs i endast 1949 exemplar, en hyllning till Abarths födelseår.

ANNONS

Till utrustningen hör kanske lite för många bekvämligheter, men den ovannämnda “Sound Generatorn” – som också är inkluderad – gör sig antagligen påmind innan man kopplar av allt för mycket.

Abarth 500e är betydligt mycket rappare än föregångaren. (Foto: Abarth)

Sammanfattningsvis försöker Abarth behålla de viktigaste ingredienserna, men med en modern drivlina. Huruvida upplevelsen bakom ratten på Abarth 500e är bevarad eller förbättrad får vi återkomma med när vi har stiftat närmare bekantskap med modellen.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS