Dagens PS

900 hästkrafter i BMW:s familjesedan

BMW M5 trimmas till 900 hästkrafter (Foto: G-Power)
Joel Sandberg
Joel Sandberg
Uppdaterad: 25 sep. 2022Publicerad: 13 sep. 2022

BMW M5 är en av världens snabbaste sedanbilar. M5 CS är namnet på den starkaste M5 någonsin med sina 635 hästkrafter – nu har den trimmats ytterligare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I grundutförande har BMW M5 600 hästkrafter vilket är mer än tillräckligt för att skrämma slag på hela familjen.

Väljer man en bil i Competition-utförande stiger den siffran med 25 hästar till totalt 625 stycken.

Vill man vara värst på gatan finns en ännu starkare version – nämligen BMW M5 CS som producerar 635 hästkrafter och gör 0 till 100 kilometer i timmen på 3 sekunder blankt.

Familjebilen trimmas

Nu har det tyska trimföretaget G-Power lagt vantarna på M5 och förvandlat den till vad som förmodligen är världens kvickaste sedan.

Bakluckan pryds av en kolfibervinge (Foto: G-Power)

Under huven sitter samma 4,4-liters V8 som i vanliga BMW M5 CS men med en drös olika uppgraderingar.

Ny mjukvara, större turbos och bättre kylning är bara en del av modifikationerna. Resultatet är spektakulärt med prestandasiffror som lyder 900 hästkrafter och 1 050 newtonmeter.

ANNONS

En drös uppgraderingar ligger bakom den höga effekten (Foto: G-Power)

Kvickast hittills

Toppfarten har höjts från 305 till 333 kilometer i timmen vilket matchar Bentley Flying Spurs officiella topphastighet. Denna satte min kollega, Marcus, på prov vilket resulterade i en hisnande upptäckt.

Även utsidan har fått sig en makeover med guldfärgade fälgar, en vinge i kolfiber och specialdesignad kolfiberhuv med extra luftintag.

Den särskilda designen gör bilen igenkännlig på långa vägar (Foto: G-Power)

Ett sant prestandamonster för den som verkligen vill skrämma slag på sin familj med andra ord.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS