Dagens PS

15-miljonersmålet alltmer avlägset

Målet blir svårt att nå i Tyskland, och förmodligen även i Sverige. (Foto: Getty Images)
Målet blir svårt att nå i Tyskland, och förmodligen även i Sverige. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 31 dec. 2024Publicerad: 31 dec. 2024

Den tyska regeringens ambitiösa mål om 15 miljoner elbilar år 2030 ser ut att bli en rejäl uppförsbacke. Experter varnar för att målet är orealistiskt och att det krävs betydligt mer än bara elbilar för att nå klimatmålen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet

Rasar mot ändringen på Blocket: "Allt är bortblåst"

24 dec. 2025
ANNONS

Tyskland har satt upp ett ambitiöst mål om 15 miljoner elbilar på vägarna år 2030. Men med tanke på den senaste tidens utveckling inom elbilsförsäljningen och de utmaningar som kvarstår, börjar experter ifrågasätta om målet överhuvudtaget är realistiskt.

Kanske 9 miljoner elbilar

Enligt en analys gjord av Automobilwoche kommer Tyskland i bästa fall att nå knappt nio miljoner elbilar vid decenniets slut. För att nå 15-miljonersmålet skulle det krävas en explosionsartad ökning av elbilsförsäljningen, något som bedöms vara osannolikt med tanke på rådande marknadstrender.

En av de största utmaningarna är att många bilar skrotas eller säljs utomlands varje år. Detta innebär att antalet elbilar på vägarna inte ökar i samma takt som nybilsförsäljningen. För att nå 15 miljoner elbilar år 2030 skulle det alltså krävas att betydligt fler än 15 miljoner elbilar säljs fram till dess.

En annan faktor som talar emot målet är den höga andelen förbränningsmotorer som fortfarande dominerar den tyska bilparken.

Även om alla nya bilar från och med idag skulle vara elbilar, skulle det ta många år innan de gamla bensin- och dieselbilarna fasas ut.

Läs också: Kris i Tyskland – biljättarna faller som dominobrickor. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

01 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

29 nov. 2025

Pris, laddinfrastruktur och batteriteknik – hinder på vägen

Utöver de rent matematiska utmaningarna finns det även andra hinder på vägen mot ett elektrifierat Tyskland. Priset på elbilar är fortfarande en betydande faktor för många konsumenter, även om prisskillnaden gentemot förbränningsmotorer minskar.

ANNONS

En annan viktig faktor är utbyggnaden av laddinfrastrukturen. Även om det görs framsteg på detta område, finns det fortfarande en oro bland många bilägare kring tillgången på laddstationer, särskilt utanför storstäderna. Vilket också är ett av problemen i Sverige.

Utvecklingen av batteritekniken är en annan avgörande faktor. Räckvidden och laddningstiden för elbilar behöver förbättras ytterligare för att övertyga fler konsumenter om att göra övergången till eldrift.

Läs också: Elbilens fader rasar: “Hybrider är ett svek”. Dagens PS

Det krävs mycket

Slutsatsen är att Tysklands elbilsmål för 2030 är i farozonen. För att nå målet krävs en kombination av ökad elbilsförsäljning, snabbare utfasning av förbränningsmotorer, utbyggd laddinfrastruktur, utvecklad batteriteknik och en helhetssyn på transportsektorn. Om inte dessa åtgärder genomförs riskerar Tyskland att missa sina klimatmål.

Skattechock för laddhybrider och E85-bilar 2025

Skattechock väntar för både laddhybrider och E85-bilar under 2025. Samtidigt kan husbilsägare se fram emot en skattesänkning. Besluten har tagits för att

Läs även:
Valde verkligen schlagerdrottningen bort familjen för karriären? News 55
Saabchefen vill se bättre krigsberedskap. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
Det har aldrig varit enklare att reparera bilen – kvalitetssäkrade bildelar till bra pris
Autodoc logo

Är du en bilentusiast som själv ser efter din bil? Hitta och jämför bildelar online från ledande tillverkare i vår svenska webbutik. Att köpa bildelar av hög kvalitet på nätet för alla fordonsmodeller är enkelt – vi hjälper dig att hitta rätt reservdelar med bara några få klick!

Hitta rätt bildelar här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

”Koppar kan bli 2000-talets råvara”, säger han. Användningsområdena är breda: elnät, batterier, elbilar, vindkraft och avancerad elektronik.
Spela klippet
Börs & Finans

Full fart på kopparjakten i Sverige – EU slår larm om kritisk råvara

25 dec. 2025
ANNONS
ANNONS