Det kan vara fördelaktigt att äta relativt tidigt på dagen och att äta alla sina måltider inom en period på tio timmar.

ANNONS

Ny forskning visar att det kan vara fördelaktigt för viktminskning att äta tidigt på dagen, i en studie fann forskare att människor som åt senare blev hungrigare under ett dygn, än de som åt samma måltider tidigare på dagen, det rapporterar CNBC.

De studiedeltagare som åt sent brände också kalorier i en långsammare takt och fler kalorier verkade lagras i deras fettvävnad, jämfört med dem som åt tidigt. Studiens resultat tyder på att sena måltider kan öka risken för fetma.

Ät alla måltider inom tio timmar

I en annan studie som gjordes bland en grupp brandmän, fann forskarna att om alla måltider äts inom en period på tio timmar minskade mängden dåligt kolesterol, vilket kan minska risken för hjärtsjukdomar.

Att äta alla måltider inom tio timmar förbättrade även blodtrycket och blodsockernivåerna hos de brandmän som hade underliggande hälsotillstånd som diabetes, högt blodtryck och högt kolesterol.

Den biologiska klockan avgör

De två studierna visar att det finns optimala tider för när man bör äta, det menar Courtney Peterson, docent i näringsvetenskap vid University of Alabama i Birmingham som inte varit involverad i någon av studierna.

”Du har den här interna biologiska klockan som gör dig bättre på att göra olika saker vid olika tidpunkter på dygnet. Det verkar som att den bästa tiden för ämnesomsättningen hos de flesta människor är på morgonen fram till sen förmiddag”, säger hon till CNBC.

Satchidananda Panda, professor vid Salk Institute och medförfattare till studien med brandmännen, menar att ett 10-timmarsfönster för att äta verkar vara optimalt eftersom den mer strikta begränsning som kännetecknar många återkommande fastedieter är svår att upprätthålla.

ANNONS
ANNONS

Intresserad av ekonomi och Life Science? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: WHO: Använd inte sötningsmedel [Dagens PS]