Det moderna arbetslivet har skapat en ny sorts chef: den ständigt tillgängliga, den ständigt ansvariga och den allt oftare överbelastade.
Stressad? Här är råden som faktiskt fungerar


Mest läst i kategorin
Världens chefer får allt mer att göra men allt mindre stöd, visade en rapport i fjol.
71 procent av de tillfrågade cheferna hade fått mer att göra under det senaste året och 60 procent kände sig mer överväldigade än tidigare.
Vill du få dagens viktigaste nyheter direkt i inkorgen?
Nu har Harvard Business Review (HBR) samlat sina mest uppskattade råd om hur man leder när man redan känner sig överväldigad. Resultatet är en konkret verktygslåda för en yrkesgrupp som ofta tvingas prestera på tomgång.
När du blir “den som alla går till”
En av de vanligaste orsakerna till chefers stress är att de blir navet för allt. HBR beskriver hur den som är pålitlig riskerar att få varje uppdrag i knät. Med tiden blir det ohållbart.
Rådet är att prioritera öppet. När nya uppgifter dyker upp ska man inte reflexmässigt säga ja, utan tydligt visa vilka avvägningar som krävs. Om någon annan är bättre lämpad ska man lyfta det. Och när gränsen är nådd ska man bjuda in sin egen chef till en “kapacitetsdiskussion” där prioriteringarna görs gemensamt.
Läs även: Unga skrotar chefstiteln – nu jagar de något annat. Dagens PS
Senaste nytt
Sluta spela “glad”
Har du en tendens att sätta på dig en mask och spela positiv trots att du är slutkörd? Det fungerar förvisso kortsiktigt, men kostar energi i längden.
I stället rekommenderas små, strategiska återhämtningsstopp: fem minuter för att andas, sträcka på sig eller prata med en kollega. Att erkänna sina känslor – även för sig själv – minskar trycket och stärker relationerna i teamet.

När teamet växer – men stödet inte gör det
Plötsliga förändringar, nya medarbetare och mer ansvar utan extra resurser är en klassisk väg mot ledartrötthet.
HBR menar att man då måste “ställa om arbetssättet”. Det innebär att gå igenom arbetsrutiner, kommunikation och beslutsvägar och anpassa dem till en större organisation.
Du använder hjärnan fel – och det bränner ut dig
En av HBR:s mer intressanta poänger är att överbelastning inte alltid beror på för mycket att göra, utan på hur man gör det. Chefer förlitar sig ofta för mycket på hjärnans mest krävande del, prefrontala cortex, som snabbt tröttas ut.
Lösningen? Variera tänkandet. Lägg in mikropauser efter intensiva möten. Skapa gemensamma perioder där teamet inte matas med ny information utan får tid att tänka klart.
Ta pauser – på riktigt
Att hoppa över pauser är ett av vår tids största misstag. Enligt HBR förbättrar korta avbrott allt: fokus, kreativitet, energi.
Oavsett om det handlar om en promenad, lätt stretching eller en snabb pratstund med en kollega kan de små pauserna göra stor skillnad.
Läs även: “Maskulin energi” hyllas av toppchefer – men forskarna varnar. Dagens PS
Att säga nej – utan att allt brinner
Överlastade ledare tenderar att säga ja av rädsla för att framstå som svåra. Men det kan skada både dig som chef och organisationen i stort.
Lösningen är att säga nej på ett strategiskt sätt, alltså att säga nej genom att förklara vad som måste pausas för att något annat ska lyckas. Ett nej som bygger på fakta – inte på dåligt samvete.
Läs också: “Talangkatastrof” hotar när AI tar ungas jobb. Realtid

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet












