Vid ett seminarium under Almedalsveckan diskuterades nästa steg för Sveriges mediemarknad i en framtid dominerad av globala teknikjättar, och flera toppchefer rök ihop.

Det rapporterar Dagens Industri i sin dedikerade Almedals-upplaga. SVT:s vd Hanna Stjärne, mindes ett möte hon haft med streamingjätten Netflix vd Reed Hastings tidigare i år. Hon säger att Hastings ställde stora krav på rättigheter och förminskade SVT:s lokala marknad.

Berättelsen fick Anders Jensen, vd för Nent som driver Viasat och Viaplay, att ryta ifrån. Han ifrågasätter varför SVT ens hade ett möte med Netflix, medan man säger nej till ett samarbete med Viaplay. Även ett av SVT:s senaste inlägg på Instagram, där man skojar med Netflix, fick en känga av Jensen:

”Det tycker jag är trams.”

ANNONS
ANNONS

Han efterlyser bidrag från poliserna och tätare samarbeten mellan de svenska aktörerna. Stjärne menar att det inte var tal om något samarbete, och menar att hon bara vill ”förstå vad olika typer av aktörer gör.”

Casten Almqvist, vd för TV4-Gruppen, som också deltog också under seminariet är positivt inställd till den ökande konkurrensen:

”Vi ser positivt på Netflix. Det fina är att konsumtionen av rörlig bild och pengarna som går in i vår bransch ökar kraftigt. Utmaningen är att det inte bara är vi som ser det.”