Köper in sig i kinesiska Shiji Retail Information Technology.
Alibaba gör taktisk affär


Mest läst i kategorin
Alibaba kommer att köpa 38 procent av aktierna i kinesiska Shiji Retail Information Technology för 486 miljoner dollar, motsvarande 3,9 miljarder kronor.
Shiji erbjuder stordata till hotellbranschen och detaljhandeln och Alibaba köper in sig för att stärka sin närvaro inom offline-försäljningen. Det rapporterar Reuters.
Alibaba har på grund av en ökad konkurrens på nätet från Tencent investerat över tio miljarder dollar i fysiska butiker som kompensation.
Med intåget i Shiji får man tillgång till ett företag som tillhandahåller mjukvara och datasystem till globalt etablerade aktörer som InterContinental Hotels och Starbucks.
Vid sidan av Alibaba har också dotterbolaget Taobao Software gjort en egen investering i Shiji. I syfte att stärka sin reseverksamhet på nätet förvärvade Taobao 15 procent av aktierna i Shiji 2014 för 2,8 miljarder yuan.

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.