Facebook och Google sväljer två tredjedelar av Sveriges digitala annonsmarknad. Men tillsammans betalar techjättarna bara 37,3 miljoner kronor i skatt, rapporterar SvD.

ANNONS

Förra veckan inledde Netflix rapportsäsongen för de amerikanska techbolagen och nu inväntar världen resten av rapporterna. Både Googles ägare Alphabet och Facebook lär presentera fina resultat för årets andra kvartal. Enligt TT förväntas Alphabet öka med 46 procent i intäkter och Facebook 49 procent. 

De utomnordiska aktörerna har skaffat sig ett järngrepp om den digitala annonsmarknaden i Sverige. Google och Facebook beräknas svälja så mycket som två tredjedelar av landets totala annonsförsäljning på nätet.

Slussar vidare intäkterna 

Techjättarna har också svenska dotterbolag. Men på grund av att dotterbolagen slussar majoriteten av sina intäkter vidare till koncerner utanför Sverige betalar både Google och Facebook förhållandevis låg bolagsskatt här i landet. 

Facebook Sweden redovisade nyligen en skatt på 12,3 miljarder kronor medan Google Sweden redovisade en skatt på 1,3 miljarder kronor. Bolagen har flera gånger försvarat upplägget med att de inte bryter mot några lagar.   

Förändring på gång

Nu vill G7 tvinga de allra största techjättarna att betala mer skatt i de länder där intäkterna uppstår. Men enligt Reuters är de flesta bolagen positiva till förslaget. Bland annat har Nick Clegg, Facebooks globala policychef, twittrat följande. 

“Facebook har länge uppmanat till reform av de globala skattereglerna och vi välkomnar detta viktiga framsteg från G7. Vi vill att den här skattereformen ska lyckas och vi inser att detta kan innebära att Facebook betalar mer skatt och på andra ställen.”

När skattereformen ska bli verklighet är fortfarande oklart. 

ANNONS
ANNONS

Läs hela artikeln på SvD.

Läs mer: Twitter redovisar bästa tillväxten på sju år – Dagens PS