Användare beräknas ha lagt ned rekordhöga 111 miljarder dollar på appar under 2020, vilket markerar en ökning om 30 procent mot året innan. Detta enligt apptjänsten Sensor Tower.

Det innefattar både mobilspel och vanliga appar på de två plattformarna App Store och Google Play, som tar en avgift.

App Store stod för 72,3 miljarder dollar enligt apptjänstens uppskattningar, medan Google Play bidrog med 38,6 miljarder dollar. Tillväxttakterna var likartade om 30 procent.

Pandemin eldar på marknaden

Det sker i ljuset av coronapandemin som har medfört ännu högre tillväxt för appmarknaden efter förändrade konsumentbeteenden.

De mest lönsamma icke-spelapparna under året var Tiktok, Youtube och Tinder medan de mest lönsamma mobilspelen var PUBG Mobile, Arena of Valor och Pokémon Go.

ANNONS
ANNONS

När det kommer till unika installationer landade de på närmare 143 miljarder, en ökning om 23,7 procent från förra året. Här är relationen den omvända där Google Play stod för merparten.

Tiktok dominerade även här och var den mest nedladdade appen till både App Store och Google Play.

Läs även: Techtrender under 2021 – det behöver du veta [DagensPS.se] »