Apple har under många år fått skarp kritik för hur de sköter sin kontroll över plattformen App store. Nu ställer sig Facebook till den växande skaran av Applekritiker.

Tidigare i veckan presenterade Apple nya regler gällande datainhämtning för appar som är registrerade på bolagets plattform App store.

Reglerna kräver att appar detaljerat ska redovisa vilken information som hämtas in från användare.

De nya reglerna är enligt Apple tänkta att ge användare en större kontroll över sin personliga data. Men nu riktar Facebook skarp kritik till Apple – och hävdar att de skadar småföretag, rapporterar Di.

”Handlar detta verkligen om nätintegritet, eller är det något annat som ligger bakom?”, frågar Dan Levy, annonschef på Facebook.

Raffel i Silicon Valley

Dan Levy pekar på att regeländringen kommer att föra med sig stora kostnader för mindre bolag och app-utvecklare.

ANNONS
ANNONS

”De agerar konkurrenshämmande genom att använda sin kontroll över App store för att gynna deras egna resultat på bekostnad av kreatörer och småföretag”, säger han.

Skiljda syner på nätintegritet

Vidare anser Dan Levy att grundidén att stärka nätintegritet är bra men att kostnaden mellan utvecklare och Apple själva är ojämnt fördelade.

”Faktumet är, oavsett intentionen, att Apple har mycket att vinna genom att påtvinga dessa krav. Apple tjänar redan mer än 50 miljarder dollar via App store, och med dessa förändringar kommer de att tjäna ännu mer”, fortsätter Dan Levy.

Apple själva menar att de nya kraven medför en möjlighet för användare att kunna ta mer välgrundade beslut om hur deras data hanteras. Framför allt när det kommer till att godkänna data som i slutändan hamnar hos företag.

Läs mer: Facebooks skräck kan bli verklighet – drabbar dig