Härom veckan avgick Sverigebekantingen Hans Holger Albrecht som VD för musikstreamingtjänsten Deezer. Albrecht har varit VD för både mediabolaget MTG och teleoperatören Millicom.

ANNONS

När han tillträdde på franska Deezer 2015 var hans mål att utmana Spotify. Det blev ett magplask. Deezer har sex år senare 7 miljoner betalande abonnenter mot Spotifys 175 miljoner.

Enda teknologiplattformen i Europa

För en annan utmanare – amerikanska Pandora – har det gått lika illa. Kinesiska Tencent kan vi räkna bort. Spotify och Tencent har bytt aktier. Spotify har lämnat Kina åt Tencent och Tencent resten av världen till Spotify.

Kvar blir för Spotify att nu ensam tampas med de största techjättarna. Och det är en viktig match. Med ett börsvärde på 450 miljarder kronor är Spotify Sveriges överlägset största teknologibolag.

Det är också såväl Sveriges som Europas enda, än så länge, teknologiplattform av rang.

David mot Goliat

Hittills har det gått bättre än bra. Ett skolboksexempel hur ett företag med teknik och idé, men utan pengar, kan lyckas. Mot alla odds har Spotify, i konkurrens med tre av världens största företag (Apple, Amazon och Alphabet), lyckats bli störst i världen på strömmad musik.

De senaste åren har Spotify drygat ut avståndet till konkurrenterna. Spotify är nu tre gånger så stor som närmaste konkurrent. Det är Spotify mot techjättarna. Eller David mot Goliat.

ANNONS
ANNONS

Gratis musik

Men än är inte slaget vunnet för Spotify. I synnerhet Apple och Amazon försöker med olika pris- och kombinationserbjudande komma ifatt. Det är ett väl använt knep av jättarna. Mardrömmen för Spotify är att de plötsligt erbjuder musik gratis mot att de får tillgång till all data om användaren. Det har hänt inom andra vertikaler.

Rörligt

Amazon är nog den farligaste konkurrenten. Efter en sen start är Amazon snart ikapp Apple. Amazons trumfkort är att erbjuda musik för en ringa kostnad till sina 200 miljoner Prime-medlemmar världen över.

Alphabet (moderbolaget till Google) har också gjort framsteg och är snart i nivå med Apple med sitt Youtube Music. Här är konkurrensfördelen rörliga bilder och ett något annat upplägg.

Springa fortare

Det är i det här ljuset som Spotify måste springa ännu fortare för att behålla avståndet. För Spotifys lönsamhet hänger nämligen ihop med storleken och avståndet till närmaste konkurrent.

Ju större lyssnarskara desto mindre behöver man betala i avgifter till skivbolag och artister. Hur det hela fungerar går att utläsa ur bilden nedan med statistik från Digital Music News

Techjättarna som slåss mot Spotify

Bilden visar hur många lyssnare som behövs för att artisten skall tjäna en dollar. Eftersom Apple har en tredjedel av antalet betalande användare är priset per lyssnad låt också en tredjedel.

ANNONS
ANNONS

Inkomsten för skivbolagen och artisten blir därmed likvärdig för val av streamingtjänst. Prisvapnet är teknikjättarnas kanske främsta konkurrensmöjlighet i dagsläget.

Men ju fler abonnenter som Spotify får desto dyrare blir det för techjättarna Apple, Amazon och Alphabet att konkurrera.

Det är bara för Spotify att fortsatt ha eld i baken om David ska slå Goliat.

Läs mer:

Så hotar Facebook Spotifys dominans. Dagens PS