Europa har sent om sidor rivstartat byggandet av batterifabriker. Mycket tack vare svenska Northvolt som gått i bräschen, något som Europas biltillverkare borde vara Northvolt evigt tacksamma för.

ANNONS

Annars hade Kina haft en extrem dominans av batterier till elbilar. Det är illa nog som det är.

Kinas marknadsandel 80 procent

Förra året svarade Kina nämligen för nästan 80 procent av produktionskapaciteten av litiumbatterier för elbilar. Men med Europas snabba utbyggnad kommer den andelen falla till 69 procent om nio år.

Det visar en färsk analys av marknaden för litiumbatterier signerad konsultfirman

Kina kan inte längre diktera villkoren

Kinas andel kommer fortfarande hög men sannolikt ändå hanterbar för elbilstillverkarna utanför Kina. Det kommer hindra Kina från att bestämma priset och vem som ska få tillverka elbilar. Här spelar Northvolt en mycket viktig roll.

Rysslands invasion av Ukraina visar hur länder kan använda varor som påtryckningsmedel i konflikter. Batteriproduktion är dessutom en komplex tillverkning som det inte går att bygga upp i handvändning.

Källa: Benchmark Mineral Intelligence.

 

Men Northvolt är Sverige större än Sydkorea och Japan

För Sveriges del kommer landets batteriproduktion, enligt Benchmark Mineral Intelligence, om knappt tio år att motsvara drygt en procent av produktionskapaciteten i världen.

ANNONS
ANNONS

Det kanske inte låter så mycket men det är exempelvis mer än i stora biltillverkningsländer som Sydkorea och Japan. Tacka Northvolt för det.

Relaterade artiklar:

Krig om Litium till 2030 – biltillverkarna slåss om det. Dagens PS