Det blir fortsatt krig om litium. För att få tillräckligt till batterierna kommer biltillverkarna att få slåss om den åtråvärda metallen i många år till. 

ANNONS

Tillgång och efterfrågan – där är orsaken till de stora biltillverkarnas krig om litium. Tillverkarna behöver metallen till batterier, men det fattas råvara. Konkurrensen på världens råvarumarknad är stenhård. Som det ser ut nu kommer den att fortsätta åtminstone decenniet ut.

Krig om litium i åratal

Amerikanska Albemarle, som har sitt säte i North Carolina, är en av världens största litiumproducenter. Enligt vd Kent Masters kommer det att råda fortsatt brist på den eftertraktade metallen.

”Det förblir systemiskt under en ganska lång tidsperiod”, säger Masters enligt Financial Times. ”I sju, åtta år blir det en bristvara.”

Åttadubbla priset på 2 år

Priset på litium har mer än åttadubblats sedan 2020. När världens största tillverkare av elbilar hamnar i en konkurrenssituation blir det gärna så. Under 2022 satsar flera tillverkare, som svenska Volvo som Dagens PS berättat om, på egen tillverkning. Det visar hur stor press sektorn är under. Världen rör sig mot elektrifiering på vägarna, och då krävs fler batterier. Och mer litium.

Enligt Financial Times har General Motors bjudit Livent, en litiumproducent, 200 miljoner dollar (drygt 2 miljarder kronor) i förskott för att säkra råvaran.

Hoppas på teknologin

Priset för litium är just nu stabilt runt 70 000 dollar per ton (knappt 714 000 kronor). Analytiker som Goldman Sachs pekar dock på att teknologin utvecklas, och att det kan ge större tillgång inom några år. Då räknar man med att priset också sjunker.

Processen från projektering till produktion av litium tar normalt mellan sex och 19 år. Det är den längsta för samtliga teknologier som har med batterier att göra, enligt Financial Times.

ANNONS
ANNONS

För att möta de mål som världens regeringar satt upp för att byta ut fossilbränsle mot el krävs att det blir ytterligare 60 litiumgruvor före 2030. De senaste årens chipbrist ser alltså ut att gå över till litiumbrist under åren som kommer.

Läs även: Elhyperbilen som gör 0-100 på 1,85 sekunder [Dagens PS]

Läs även: Batterier ur träd: Stora Enso och Northvolt samarbetar [Dagens PS]