Golfen upplever just nu en veritabel boom som inte setts på år och dar. Köerna till golfbanorna har ökat och spelare vittnar om att det är svårt att få speltid.

ANNONS

Enligt amerikanska National Golf Foundation är antalet golfrundor 19 procent över nivån 2017-2019.

All time high

Och enligt internationella golfdatabasen Golf Datatech var antalet golfrundor i världen i juni all time high. Det positiva för golfen är att det är många nya unga golfspelare som sökt sig till golfbanorna. Pandemin och hemarbete har naturligtvis bäddat för det här nyvakna intresset.

Fördubblad omsättning

I förra veckan kom de två största börsnoterade golfbolagen (Callaway och Acushnet) med sina delårsrapporter. De vittnade om en extrem efterfrågan med en fördubblad omsättning från 2020.

Jämfört med 2019 var det en uppgång på cirka 20 procent i kläder, klubbor och annan utrustning. Båda företagen bedömer att tillväxten kommer att bestå under resten av året.

Torsten Jansson torde vara nöjd

Såväl Callaway som Acushnet är amerikanska bolag. Men det finns ett sätt att spela det ökade golfintresset på hemmaplan. Varumärkesbolaget New Wave köpte 2007 det USA-baserade golfbolaget Cutter&Buck.

Bolaget omsatte då cirka 1 miljard kronor. Om vi antar att omsättningen stigit några procent per år sedan dess så torde försäljningen idag närma sig 2 miljarder kronor.

Det skulle i så fall utgöra runt en fjärdedel av New Waves nuvarande omsättning. Aktievärderingen är ungefär hälften mot vad Callaway och Acushnet värderas till.

New Waves vd Torsten Jansson är nog nöjd med sitt golfbolag idag.

ANNONS
ANNONS

Relaterade artiklar:

Håll koll – det här är kurvan som styr börsen just nu. Dagens PS

Pendeln svänger – aktiv förvaltning brädar passiv. Dagens PS