Tre år på tre veckor, är en strof som detaljhandelsaktörer använt för att beskriva pandemins effekter på detaljhandeln. Innebörden är att övergången att e-handeln tog ett jättekliv under inledningen av pandemin som motsvarade tre år i vunna marknadsandelar.

Frågan har varit om en del av e-handelns erövringar skulle gå tillbaka till fysisk handel igen när ekonomierna öppnades. Nu kan facit skönjas.

Första undersökningen

Storbritannien var, till följd av snabb vaccinering, först ut i Europa att öppna ekonomin och butikerna. En första större undersökning, av e-handelsplattformen Shopify (Programvara för e-handel | Bästa e-commerce Plattformen | Shopify), visar att en stor del av e-handelns tagna marknadsandelar verkar vara bestående.

E-handeln fördubblad

Shopify har undersökt 1 003 britters köpbeteende före, under och efter pandemin. I mätningen har dagligvaruhandeln exkluderats. Resultatet framgår av grafen nedan. Före pandemin handlade 12 procent enbart online. Nu har den siffran mer än fördubblad till 25 procent. Andelen som enbart handlade via fysisk butik har fallit från 65 till 42 procent.

Bådar inte gott för H&M och Clas Ohlson

Om resultatet står sig är det dramatiskt och bådar inte gott för vare sig fysiska detaljister eller detaljhandelsfastigheter. Sverige har sett ungefär samma överflyttning till e-handel under pandemin som Storbritannien. Den förväntade comebacken för H&M, Clas Ohlson och de andra detaljisterna kan bli mindre än förväntad.

Även Svensk e-handel växer så det knakar

Som vi skrivit om tidigare i Dagens PS så fortsätter Svensk e-handel fortsätter att öka. Enligt färska siffror från betaljätten PayPal så steg hela sektorn första kvartalet med hela 42%.

Särskilt utmärkande för Sverige är att e-handelsexporten växer, vilket inte är en trend i övriga Europa. Både i Sverige och Europa är det främst på mindre orter som tillväxten är hög.

E-handeln fördubblad
Före pandemin handlade 12 procent enbart online. Nu har den siffran mer än fördubblad till 25 procent. Andelen som enbart handlade via fysisk butik har fallit från 65 till 42. (Källa: Shopify)

 

ANNONS
ANNONS

Relaterade artiklar:

Nytt rekord: Svensk e-handel ökade 42% Dagens PS

Jessica Albas e-handel värderad till 12 miljarder. Dagens PS